چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶

  درباره ما

  گالری عکس

بیست و ششم مهرماه، روز تربیت بدنی گرامی باد

 
[ ارسال عکس ]
آرشیو گالری تصاویر  

  ورود به سایت
نام کاربری
رمز عبور


  آمار




  محمد فقیهی دانشجوی دکترای رتبه یک دانشگاه شیراز: آموزش پایه باید بر علایق دانش آموزان استوار باشد، تا دانش آموز رشته ی تحصیلی خود در دانشگاه را نیز بر اساس توانایی و علایق خود انتخاب نماید.
[ شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - 00:05:16 ]

دانشجوی دکترای رتبه یک دانشگاه شیراز:

آموزش پایه باید بر علایق دانش آموزان استوار باشد، تا دانش آموز رشته ی تحصیلی خود در دانشگاه را نیز بر اساس توانایی و علایق خود انتخاب نماید.

 

 

عبدالعزیزخضری – مدیر مسئول پایگاه خبری پیام دانش و فصل نامه با پیام دانش اوز:

با وجودی که رسانه های مجازی و غیر مجازی در دانشگاه آزاد اوز در مقایسه با رسانه های فعال اوز از نظر کادر موظف  فنی به نیروی اندک دانشگاه اتکا دارد و برای فعال نگهداشتن آن دو ناچار به وقت گذاری و انرژی زیادی است با این حال علاقمند است تا به مقوله آموزش، علم،  پژوهش و معرفی استعدادها بپردازد و ترغیب جامعه به ویژه توانمندان مالی نیکوکار به سرمایه گذاری برنامه ریزی شده در این رابطه را محوراهداف خود قراردهد.

در راستای معرفی جوانان کنکوری سال جاری که موفق به کسب رتبه های برترشده اند، این بار با جوان موفق دیگری از نوادگان، شادروان حاج شیخ محمد فقیهی مفتی و امام جمعه متوفای اوز که رتبه یکم پدیرش رشته دکترای دانشگاه دولتی شیراز را بدست آورده، به گفتگو نشسته است که مطالعه پاسخ سئوالات می تواند برای دانش آموزان مدارس به ویژه دبیرستان و نیز مسئولان آموزش و پرورش، مدارس دولتی و غیر دولتی تجربه مفیدی باشد.

اما آن چه که در یکی از جواب پرسش ها قابل توجه بود نقش خانواده ها در سرمایه گذاری فیزیکی و مالی روی فرزندان است و در این گفتگو تسلط:

«محمد فقیهی، دانشجوی دکترای  رشته ی مهندسی برق گرایش مخابرات » به زبان انگلیسی است که به همت پدرمرحوم و مادرش به آن نایل و به وی در این مسیر رو به جلو کمک شایان نموده است.

با بیان مقدمه بالا، مطالب مورد پرسش از زبان و قلم این جوان پر تلاش و با آتیه به اتفاق مرور می شود.

-برای شناخت بیشتر خوانندگان از خودتان بیشتر بگویید؟


 

 محمد فقیهی فرزند احمد متولد سال 1370، ساکن شیراز، دوره ی متوسطه را در دبیرستان شهید دستغیب شیراز و دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه شیراز تحصیل کرده ام. در حال حاضر نیز برای ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه شیراز پذیرفته شده ام. در دوره ی کارشناسی رشته ی مهندسی برق گرایش مخابرات و در دوره ی کارشناسی ارشد گرایش مخابرات سیستم را بر اساس علاقه ی شخصی انتخاب نمودهام.

- در مورد رشته و گرایش خود بیشتر توضیح دهید؟.

شاید برای بسیاری از افراد جالب باشد که مهندسی برق گرایش مخابرات (که اکثر افراد را به یاد کابل برق و تلفن می اندازد) شامل مباحث بسیار گستردهای از جمله پردازش تصویر و ویدیو، یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، پردازش انواع سیگنال ها، شبکه های موبایل، اینترنت اشیا و ..... می گردد. این رشته و گرایش در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارای اشتراکات زیادی با مهندسی کامپیوتر بوده و حتی برخی از درس ها و اساتید این رشته ها مشترک هستند. البته در مهندسی برق دیدگاه ریاضی و طراحی روش ها و الگوریتم ها اولویت بیشتری دارد و در مهندسی کامپیوتر نوع پیاده سازی و بهینه سازی. اما همیشه این طور نیست و این دو رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی در بسیاری از زمینه ها دارای پیوند عمیقی با یکدیگر هستند.

-در مورد پذیرش خودتان در مقطع دکتری بیشتر توضیح دهید؟

خوشبختانه و با یاری خداوند در کنکور دکتری سال 1396 موفق به کسب رتبه ی 54 در بین تمامی شرکت کنندگان رشته ی مهندسی برق گرایش مخابرات شدم. پس از آن در مصاحبه  حضوری دانشگاه شیراز شرکت نموده و در نهایت موفق به پذیرش در این دانشگاه با رتبه 1 ( در بین افراد پذیرفته شده در مقطع دکتری دانشگاه شیراز- رشته مهندسی برق گرایش مخابرات سیستم) شدم. البته با توجه به این که در دوره کارشناسی ارشد در بین رتبه های برتر دانشگاه شیراز قرار داشتم، امکان پذیرش بدون کنکور در مقطع دکتری هم برای من فراهم بود اما با توجه به اعلام نتایج اولیه کنکور پیش از شروع پروسه پذیرش بدون کنکور وارد این فرآیند نشدم.

- فرآیند پذیرش در مقطع دکتری به چه صورت است؟

پذیرش در مقطع دکتری در حالت کلی شامل یک مرحله کنکور و یک مرحله مصاحبه  حضوری می باشد. در کنکور اطلاعات علمی و استعداد تحصیلی ( کنکور دکتری شامل سوالات استعداد تحصیلی یا سوالاتی شبیه سوال هوش است) سنجیده می شود و در صورت بدست آوردن حدنصاب هر دانشگاه، دعوت به شرکت در مصاحبه ی حضوری می شوید. نوع سنجش در مصاحبه حضوری کاملاً در اختیار دانشگاه قرار دارد اما به طور کلی شامل بررسی سوابق تحصیلی، سوابق پژوهشی، مقالات ارائه شده و گاهی اوقات سنجش اطلاعات علمی است.

 - در مورد سوابق پژوهشی خود در دوره ی کارشناسی ارشد بیشتر توضیح دهید؟.

موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد من ردیابی اشیا متحرک در تصاویر ویدیویی بود. کاربرد این موضوع در خودروهای خودران، سیستم های نظارتی هوشمند، سیستم های امنیتی و ... می باشد. همچنین به لطف خداوند موفق شدم که یک مقاله به زبان انگلیسی مرتبط با پایان نامه و یک مقاله به زبان فارسی در زمینه ی تشخیص هویت بر اساس چهره افراد، ارائه کنم.

- چرا دانشگاه شیراز رابرای ادامه تحصیل انتخاب نمودید؟

به دلیل آشنایی قبلی با محیط و اساتید و سیستم این دانشگاه (با توجه به تحصیل در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) و هم چنین به علت آسایش بیشتر در کنار خانواده این دانشگاه را انتخاب کردم.

 - مهم ترین عوامل موفقیت برای کسب نتیجه در کنکور دکتری چیست؟

کنکور دکتری و تا حدودی کنکور ارشد کاملاً با کنکور سراسری متفاوت است. در این مقاطع یادگیری عمیق دروس در طول دوره های قبل و همین طور تسلط کافی به زبان انگلیسی (به منظور پژوهش و مطالعه مقالات و کتاب های مورد نیاز) بسیار اهمیت دارد. در این آزمون ها تعداد دروس کمتر و تمامی آنها از دروس تخصصی کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند و یادگیری و تسلط به این دروس در طول تحصیلات بسیار موثرتر از شرکت در کلاس های کنکور است.

- برای کسب این رتبه در کنکور دکتری چه عواملی موثر بوده است؟

من برای کنکور دکتری ( و هیچ یک از کنکورهای قبلی) در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم و تنها با مروری کوتاه بر دروس تخصصی مورد نیاز و همین طور بدست آوردن درصدهای بالا در زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی موفق به پذیرش در این مقطع شدم.

-روش مطالعه ی شما به چه صورت بوده؟ 

یادگیری عمیق دروس در دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد تاثیر بسیار زیادی در میزان مطالعه ی مورد نیاز برای کنکور مقاطع ارشد و دکتری دارد. می توانم با اطمینان بگویم که کسب درصد بسیار بالا در زبان به خاطر زحمات پدر مرحومم (که در زمینه ی تدریس زبان فعالیت داشته) و زحمات مادرم به خاطر ثبت نام من در کانون زبان از سنین نوجوانی است که به تدریج موجب تسلط بیشتر من بر زبان انگلیسی شده است.

البته تمامی افراد می توانند در هر زمانی با پشتکار و تلاش کافی تسلط کافی بر زبان پیدا کنند و الزاماً نیاز به شرکت در کلاس زبان از سنین نوجوانی نیست یا به عبارت دیگر حتی افرادی که در زبان ضعیف هستند نباید ناامید شده و این زبان را کنار بگذارند چون تسلط به زبان انگلیسی علاوه بر اینکه می تواند تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه کنکور داشته باشد، برای موفقیت در تحصیل و به ویژه در پژوهش و ارائه ی مقالات کاملاً ضروری است. سوالات استعداد تحصیلی هم به نوعی سوال هوش یا معما هستند که با ریاضیاتی نسبتاً ساده ( البته در صورت پی بردن به راه حل معما) قابل حل هستند. موفقیت در این سوالات به هوش و آمادگی ذهنی افراد در زمان آزمون بستگی دارد. البته کتاب های متفاوتی شامل این نوع از سوالات ارائه شده است که می تواند به ایجاد آمادگی ذهنی برای حل سوالات استعداد تحصیلی کمک کند.

- پیشنهاد خاصی برای تحول آموزش پایه ، آموزش عالی، پژوهش و به طور کلی علم دارید؟

پیشنهاد من تاکید بیشتر آموزش پایه بر علایق دانش آموزان است. دانش آموزی که رشته ی تحصیلی خود در دانشگاه را بر اساس توانایی ها و علایق خود انتخاب کرده باشد، در دوران تحصیل و پس از آن موفق تر خواهد بود. یعنی به جای تاکید زیاد مدارس و خانواده ها بر برخی رشته ها از جمله مهندسی، پزشکی و ... دانش آموزان باید بر اساس استعداد و علاقه ی خودشان رشته ی تحصیلی را انتخاب نمایند.

- چه زمانی از وقت خود را به مطالعه آزاد و در مورد چه موضوعاتی اختصاص میدهید؟

معمولاً بعد از ظهرها یا آخر شب را به مطالعه ی آزاد در زمینه های تاریخ ، روانشناسی، ادبیات و ... اختصاص می دهم.

- با توجه به اینکه استفاده از فضای مجازی همه گیر شده است، ارتباط شما با این فضا چگونه است؟

به جرات می توان گفت که بدون وجود فضای مجازی سرعت پیشرفت علم بسیار کمتر بود. امروزه با استفاده از فضای مجازی می توان به سرعت اطلاعات علمی را بدست آورد. البته همواره باید نسبت به منبع اطلاعات کسب آگاهی نمود تا از صحت آن مطمئن باشیم. علاوه بر این، فضای مجازی امکان ارتباط با دوستان، همکاران ، خانواده و اساتید دانشگاه را فراهم کرده است و در صورت استفاده به جا و مناسب میتواند بسیار مفید باشد.

 - سخن پایانی ؟

از تمام کسانی که من را در این راه یاری کرده اند، به ویژه خانواده ام و هم چنین اساتید دانشگاه شیراز سپاسگزاری می کنم.

هم چنین از «پایگاه خبری پیام دانش و فصلنامه باپیام دانش اوز »که این فرصت را به بنده داد تشکر می نمایم و برای تمامی دست اندرکاران و مخاطبان این پایگاه خبری آرزوی موفقیت می کنم.

 
   
نظرهای شما :  
زهره [25/6/1396] : باتبریک به دانشجوی دکترای دانشگاه شیراز جواب های جالبی به سوالها داده بودند مخصوصا در رابطه با ادامه تحصیل ویاد گیری زبان انگلیسی
 
حسين [25/6/1396] : عبدالعزیزخضری – مدیرمسئول پایگاه خبری پیام دانش وفصل نامه با پیام دانش اوز: با وجودی که رسانه های مجازی و غیر مجازی دانشگاه آزاداوز درمقایسه با رسانه های فعال اوز از نظرکادرموظف فنی به "نیروی اندک دانشگاه اتکاداردوبرای فعال نگهداشتن آن دو، ناچاربه وقت گذاری و انرژی زیادی است با این ای حال علاقمند است تا به مقوله آموزش، علم، پژوهش ومعرفی استعدادها وترغیب جامعه به ویژه توانمندان مالی نیکوکاربه سرمایه گذاری برنامه ریزی شده دراین رابطه، محوراهداف خود قراردهد." متن فوق را يك بارديگر مطالعه فرماييد تا به اشكالات انشايي و املايي پي ببريد. به نظرتان متن فوق چند فعل دارد؟؟
 
مهرپرور [25/6/1396] : ماشاالله بچه های اوز در خارج از اوز بیشتر موفق هستند رتبه اول دکتری دردانشگاه شیراز عالی است
 
جوکار[25/6/1396] : خدابیامرزد مرحوم حاج شیخ محمد جایش خالی خالی است
 
شهروند[27/6/1396] : با درود و فاتحه به روح مرحوم حاج شیخ محمد فقیهی مفتی معظم اوزکه هیچکس جای ایشان سبز نشد ونمیشود وحتی پسرانش خواستم از اوضاع نابسامان آموزش و پرورش اوز بنویسم تا شورا و روحانیت برای این موضوع مهم فکری بکنند تا اوزیها بیخودی ناچار نباشند برای مدرسه بهتر به گراش و لار بروند شما ببنید همه آنهاییکه رشته های خوب و دانسشگاه خوب قبول شدند از مدارس اوز بهتر بودند حتی مدرسه کهنه
 
همشهري دلسوز[19/7/1396] : در رابطه با برنامه آموزشي و ارتقاي كيفيت آموزشي مدارس اوز توصيه هاي زير پيشنهاد ميگردد دبيرستانها لازم است در مقطع سه سال آخر تحصيلي دانش آموزان يعني سالهاي تحصيلي دهم و يازدهم و دوازدهم و حتي در مقاطع پائين تر با انتخاب مشاوران آموزشي و برگزاري جلساتي هر مشاور در حد نيم ساعت در هر دوماه بصورت انفرادي با والدين دانش آموزان و در حضور هر دانش آموز عملكرد آموزشي دانش آموزان را بررسي نمايند . اين شيوه موجب ميشود تا كنترلي بر روي درس خواندن دانش آموزان صورت گيرد و از طرفي ديگر دبيران به رفع نواقص شيوه آموزشي خودشان بپردازند. در اين زمينه بايد درس خواندن دانش آموزان با منع تماشاي فيلم هاي كامپيوتري و يا تلويزيوني و ماهواره اي و بازي با گوشي موبايل مواجه و سر لوحه برنامه هاي دانش آموزان قرار دهند و در موارد خاص درصورت كسب نمرات خوب دانش آموز در هر امتحان براي تشويق آنهم در روز تعطيل در حد يك يا دو ساعت اجازه تماشاي فيلم يا بازي مورد علاقه آنها موافقت شود. در غير اين صورت موفقيتي حاصل نخواهد شد. اين برنامه بايد توسط والدين و دانش آموز و مشاور دبيرستان كنترل و رعايت شود. شرط موفقيت و قبول در دانشگاههاي برتر و رشته هاي سرنوشت ساز و خوب رعايت موارد فوق ميبشاد
 
نام: