تحریم ها با آموزش و پرورش چه کرد
احمد جلیلی *: پیرامون اهمیت و جایگاه نهاد آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین مجموعه در تربیت نیروی انسانی و نسل آینده به قدر کفایت داد سخن رانده شده و این اهمیت و جایگاه بر همگان واضح و مبرهن است و قصد تکرار این مباحث در این مقال نیست.
اما در سال ۹۰ که پس از سال ها بررسی و مطالعه، سند تحول نظام آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید بارقه های امید جهت ایجاد تحولی واقعی و پایدار در این نهاد نمایان گشت.
چرا که این سند به عنوان یک سند بالادستی حاصل بررسی و مطالعه نظام تعلیم و تربیت حدود سی کشور جهان در طول تقریبا دو دهه بود و انصافاً نیز،سندی کامل و کم نقص است که اگر به درستی اجرایی گردد می تواتد نه عامل تغییرات مثبت که بلکه تحول آفرین باشد. سندی که تنها صدها صفحه پیرامون چیستی، چرایی و چگونگی نظام تعلیم و تربیت سخن دارد.
مختصرا و به عنوان چکیده ای از این سند می توان گفت که بر اساس آن برای تحقق اهداف مورد نظر می بایستی شش چیز را در آموزش و پرورش متحول کنیم.
۱ – مدیریت
۲ – برنامه درسی ملی
۳ – فضا و امکانات آموزشی
۴ – ارزشیابی
۵ – معلم و نیروی انسانی
۶ – اعتبار و منابع مالی
در سال های ابتدایی این تغییرات به خوبی در حال انجام بود که به عنوان مصادیق آن می توان به مواردی چون تعیین دستورالعمل جهت ویژگی های مدیران مدارس، تغییر کتب درسی، هوشمند سازی کلاس های درس، کارگاه های توانمند سازی متعدد برای معلمان و ایجاد ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی اشاره نمود.
که این موارد داشت تاثیر مثبت خود را در ارزشیابی های بین المللی نظیر تیمز و پرلز نیز نشان م یداد.
اما با شروع تحریم ها و با
زیر سوال رفتن مورد ششم که همانا اعتبار و منابع مالی بود، عملا سایر موارد نیز تحت الشعاع قرار گرفت و کل بودجه آموزش و پرورش صرفا خرج پرداخت حقوق و هزینه های جاری گشت و عملا این موارد شش گانه از دستور کار خارج گردید، هر چند که در ظاهر و با برخی کارهای رو بنایی و نمادین ادعای موجودیت آنان همچنان برقرار است.
این مورد تنها نمونه ای کوچک و البته مهم از فجایعی بود که در این سالها به واسطه وجود تحریم ها و کاهش درآمدهای کشور صورت پذیرفت.
هر چند که قطعا عوامل دیگری نیز در این زمینه تاثیرگذار است اما بدون تعارف باید عنوان کرد که هیچ اقدام تحول آفرینی بدون وجود منابع مالی پایدار و مستمر امکان پذیر نخواهد بود.
امید که به واسطه سیاست های معقول و واقع گرایانه و با پرهیز از شعارهای پر هزینه، زمینه کاهش تنش با سایر کشورها فراهم گشته و با از بین رفتن موانع موجود شاهد ایرانی سرافراز و سربلند باشیم که قطعا این مهم جز از مسیر آموزش و تعلیم و تربیت نخواهد گذشت.
*: دبیر آموزش وپرورش، فعال اجتماعی و نویسنده از شهرستان اوز
لینک کوتاه:
امثال بعضی از همکاران با برگزاری و فروش سوالات امتحانی با آموزش و پرورش چه کردند؟!
بخشی زیادی از مشکلات موجود در آموزش و پرورش مربوط به اجرای سیاست های اشتباهی است که در طول این سال ها گریبان آموزش و پرورش رو گرفته .آیا واقعا تنها تحریم باعث عملی نشدن اهداف آموزشی شده است یا تدوین و اجرای سیاست های اشتباه ، آقای جلیلی عزیز هم شما و هم ما میدانیم که تحریم تنها بهانه ایست برای پوشش اشتباهات و کمکاری ها ، تبعیض آموزشی ، عدم توجه به رفاه معلمان ، پایین آمدن سطح آموزشی و تربیتی در کشور و… دلایلی دیگری دارد جز تحریم
آقای جلیلی درباره وضعیت آموزش و پرورش اوزبنویسید ونظر خودتان هم بدهید که اوضاع واحوال آموزش شهرستان درچه حال و هوایی است
همه میدانند که رونق اقتصادی وعمران وابادی یک شهرستان درسایه کارهای زیر ساختی. واساسی. ایجاد میشود مانند ایجاد راه وبیمارستان. وکارگاه واستقرار ادارات دولتی واینها مسایل زیر بنایی یک جامعه وشهر. است که سبب رونق شهرستان میشود. اما. دراوز. بیشتر به کارهای فرهنگی. وروبنایی وسطحی( موره وکتاب. ونمایشگاه ) مشغول. هستند که چندان تاثیری در رونق شهر وماندگاری. تسل جوان. ندارد. واینها باعث شده است که اوز. از شهرهای اطراف عقب بماند. ومتاسفانه همچنان بر طبل فرهنگی بودن شهر. میزنیم با تشکر. معلم. باز نشسته. اوزی
قابل توجه نویسنده آنقدر که خودمان باعث مشکلات در آموزش پرورش هستیم تحریم حریف نمی شود