راههای منتهی به مرگ
تاملی دررخدادهای فزاینده
حوادث و سوانح جاده ای در فارس
هر سال که می گذرد بر شمار کسانی که با مرکب مرگ در جاده های مرگ بار شتافتند و به مقصد نرسیدند افزوده می شود ،
افزایش فزاینده تلفات مرگبار در جاده های استان فارس مقام نخست را برای این استان پیشکش کرده است.
هر چند در سالهای اخیر وضعیت راههای استان فارس نسبت به دهه های گذشته توسعه چشمگیر یافته و اغلب راههای منتهی به مرکز استان فارس به بزرگراه تبدیل شده اما همچنان خلاء ایمنی در رفتارهای شخصی رانندگی و همچنین در طراحی و ساخت خودروها به عنوان دو عامل مرگبار خودنمایی می کنند و بر شمار تلفات جاده ای در این استان می افزاید.
این در حالی است که به رغم توسعه راهها و حذف برخی نقاط حادثه ساز ، نقاط حادثه ساز و گاه محورهای حادثه ساز جدید به وجود آمده است و تقریبا هر روز تصادفات منجر به مرگ در محورهای استان فارس اتفاق می افتد.
فراوانی خودروهایی که در استان فارس آمد و شد می کنند ، قرار داشتن استان فارس در مسیر ترانزیت شمال – جنوب کشور ، وسعت زیاد استان فارس ، بافت جغرافیایی منطقه از جمله مواردی است که باعث می شود شمار تلفات جاده ای دراستان فارس بیشتر از سایر استان ها باشد.
علاوه بر این موارد باید استعمال مواد مخدر و روانگردان توسط برخی رانندگان ، نا امین بودن خودروها ، مستهلک بودن خودرهای قدیمی ، ایجاد رفتارهای رقابتی در راننندگی و عدم توجه به حق تقدم ها را به عنوان عوامل فردی موثر در تصادفات مد نظر داشت.
بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده استان فارس به لحاظ تعداد مطلق مرگ و میر در حوادث و سوانح جاده ای با داشتن سالانه یک هزار و ۸۰۳ کشته در جایگاه دوم ، استان تهران با داشتن دو هزار و ۲۰۰ نفر در جایگاه نخست و استان خراسان رضوی با داشتن یک هزار و ۸۴۹ کشته در جایگاه سوم قرار دارد.
اما این آمارها را اگر بر اساس تعداد کشته در هر یکصد هزار نفر و بر اساس نسبت های جمعیتی بسنجیم استان فارس رکوردار تعداد تلفات جاده ای است و مقام نخست رادر کشور دارد.
مطالعات نشان می دهد بیشترین کسانی که در تلفات جاده ای در استان فارس به عنوان عابر جان خود را از دست داده اند نیروی مولد خانواده و مرد بوده اند که در این زمینه ۷۰ درصد تلفات را شامل می شود ، این آمار در بین راکبین و رانندگان حدود ۷۸ درصد است .
همچنین متوسط سن افرادی که در تصادفات جاد های جان خود را از دست داده اند ۴۷ سال و متوسط سن رانندگان جان باخته ۳۲ سال اعلام شده است .
بر اساس این مطالعات ۳۵ درصد مواقع در تصادفات منجر به مرگ وسیله نقلیه عامل تصادف بوده که این میزان برای موتورسیکلت ها ۹/۲۶ درصد ، برای وانت ها شش درصد ، برای کامیون ها ۵/۴ درصد و برای اتوبوس ها ۷/۱ درصد اعلام شده است.
نکته قابل توجه در این میان متوسط سن افراد قربانی است که کمتر از ۳۲ سال اعلام شده و این بیانگر آن است که اغلب جان باختگان در سنین جوانی بوده اند و میتوان نتیجه گرفت که عامل رقابت در رانندگی و دخالت حس جوانی میتواند علت قابل توجهی در بروز تصادفات منجربه مرگ باشد.
رییس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره گفت : متاسفانه استان فارس به لحاظ نسبت جمعیتی در رتبه اول تلفات جانی در تصادفات جاده ای قرار دارد و سالانه هزاران نفر در این استان جان خود را در تصادفات از دست می دهند .
دکتر کامران باقری لنکرانی افزود: روند صعودی تلفات جانی در تصادفات در سال های قبل ادامه داشت و سالانه حدود ۳۰ هزار نفر در تصادفات می میرند.
وی ادامه داد : استان فارس سال گذشته دو هزار و ۲۰۰ نفر کشته در تصادفات داشته که به لحاظ تعداد مطلق مرگ و میر تصادف بعد از تهران مقام دوم دارد و خراسان رضوی با یک هزار و ۸۴۹ نفر در جایگاه سوم مطلق است.
رییس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد : متوسط مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰ نفر در تصادفات در کشور حدود ۲۵ نفر است در حالیکه این نسبت در فارس حدود ۴۲ نفر است که متاسفانه بسیار بالاتر از مقدار کشوری است.
لنکرانی با بیان اینکه مطالعات گسترده روی عامل تصادفات صورت گرفته گفت : بیشترین تصادفات منجر به مرگ بین ساعات چهار تا هفت بامداد انجام شده و این نشانگر آن است که باید دست اندرکاران و مسوولان روی این ساعت حساسیت بیشتری داشته باشند و کنترل بیشتری انجام دهند.
وی یکی از عوامل تصادفات را فراوانی وسایل نقلیه ذکر کرد و گفت :
پارسال یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو وارد بازار شده و این در کنار ورود ۸۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت و صدور یک میلیون و ۶۰۰هزار گواهینامه جدیدی رانندگی بوده است .
دکتر محمد هادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد بر اساس آمارهای موجود سالانه اورژانس استان فارس ۳۵ هزار ماموریت برای امداد رسانی به مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی انجام داده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: شایع ترین علت مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و عروقی ، مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی است که ۴۱ درصد از عوامل مرگ و میر را تشکیل می دهد.
ایمانیه گفت: متاسفانه اغلب کسانی که در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند زیر ۴۰ سال سن دارند ، بنابراین با احتساب سال های عمر از دست رفته این افراد که گروه مولد جامعه هستند ما بیشترین صدمه را از محل تصادفات رانندگی خورده ایم.
وی با بیان اینکه در سال های جنگ تحمیلی حدود ۲۵۰ هزار نفر در جنگ به شهادت رسیدند گفت: مقام شهدا رفیع و اجر و پاداش آنان نزد خداوند محفوظ است اما شمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور در سال کمتر از تلفات جنگ نیست.
این مسوول اظهار داشت: در سال های جنگ ما سالانه حدود ۲۵ هزار نفر شهید داشتیم ولی اکنون سالانه ۳۰ هزار نفر مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور بر جا می ماند.
فرمانده پلیس راه استان فارس نیز گفته است : این استان در تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده ای در سطح کشور رتبه نامناسبی را دارد.
سرهنگ احمد احمدی در خصوص وضعیت تصادفات جاده ای در استان فارس افزود:
این استان با داشتن ۳۷۲ نقطه حادثه خیز دارای رتبه دوم و یا سوم در بحث کشته های ناشی از تصادفات جاده ای است.
وی با بیان اینکه با داشتن چنین جایگاهی شاهد کاهش تلفات جاده ای در سطح استان نیز هستیم، اظهار داشت: طی هفت ماه اول سال جاری ۱۹۲ نفر نسبت به سال قبل کاهش کشته های جاده ای داشته ایم.
فرمانده پلیس راه استان فارس بیان کرد: در بحث کاهش تلفات و انضباط ترافیکی نیز این استان رتبه اول کشور را داراست اما در بحث کلان فارس جزو سه استان اول کشور در بحث تلفات جاده ای است.
سرهنگ احمدی کمبود بزرگراه و نبود آزادراه در استان فارس را یکی از دلائل تصادفات در جاده های استان دانست و تصریح کرد:
در این استان ۱۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه وجود دارد که فقط ۸۰۰ کیلومتر آن بزرگراه است و مابقی جاده ها به صورت رخ به رخ است که تغییر در راه های استان به حمایت مسئولان و نمایندکان مجلس نیازمند است.
وی تاکید کرد: کمیته کارشناسی تشکیل و ۳۷۲ نقطه حادثه خیز در سطح جاده های فارس شناسایی شده که ۳۴ نقطه آن در حال اصلاح و بهسازی است.
برای بررسی علل تصادفات جاده ای و کالبد شکافی عوامل فردی ، ساختاری و زیر بنایی همایش بین المللی بررسی علل و عوامل تصادفات جاده ای و تلفات در استان فارس از بیستم اسفند ماه به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود .
در این همایش که شخصیت های کشوری و استانی حضور دارند کارشناسان به تبیین موضوع پرداخته و راهکارهای فنی کاهش تصادفات و تلفات را ارائه خواهند کرد. ک/۴ منبع : فارس
لینک کوتاه:
دیدگاه بگذارید