راه مربط گامی مشارکتی در راستای نزدیکی اوز به شاهراه اصلی به قلم محمود محبی
هیئت امنای راه اوز شرفویه (مربط) فعال و پرتلاش
محمود محبی:
امروزه اگر بخواهیم در کشور پهناورمان ایران جامعه ای را از دیدگاه رشد، توسعه و آبادانی مورد کنکاش خود قرار داده و نظری کوتاه و گذرا به آن داشته باشیم بدون شک پی خواهیم برد که هر شهر یا روستایی در کشور خصوصا جوامع کم جمعیت تر، برای موفقیت در آبادانی و پیشرفت روز افزون خود همواره در تکاپو و تلاش هستند و میکوشند چه از گذر دولت و چه از طریق تلاشهای مردمی به توسعه و آبادانی و پیشرفت بیشتر شهر و روستای خود دست یابند که در جغرافیای جنوب فارس، شهر اوز یکی از جوامع زنده و پویا است که مردم نقش بسیار پر رنگی در توسعه و آبادانی شهر خود داشته اند.
فعالین اجتماعی در این جامعه با همراهی و حمایت خیرین از سالهای دور تا به امروز در چارچوب کارگروهها، انجمن های مردم نهاد و هیئت امناهای مختلف برای تحقق نیازها و ضرورتهای جامعه در زمیته های اجتماعی ، فرهنگی ، بهداشتی ، درمانی ، ورزشی و …. تلاشهای بسیاری انجام داده اند که مجموع خدمات پر ارزش مردمی از گذشته های دور تا به امروز در شهر و روستاهای تابعه آشکار تر از آفتاب است.
در کنار این خدمات عام المنفعه انجام شده، برخورداری مردم از آب سد سلمان فارسی، اتصال به شبکه گاز کشوری و … از اقدامات بزرگ و گرانبهای دولتی است و در دو سال اخیر نیز مهمترین اتفاق خوش یمن دیگر یعنی ارتقای سیاسی بخش اوز به شهرستان از جمله کوشش هایی بوده است که با تلاشهای مردمی و مساعدتهای دولتی به دست آمده است.
اما در کنار داشتن امکانات و زیر ساختهای قید شده متاسفانه اوز در نمودار راه و جاده فقیر و و از جایگاه مناسبی در منطقه بر خوردار نیست و عملا این شهر از مسیر اصلی جاده های کشور بدور مانده است چرا که از دو دهه قبل به این سو و پس از حذف شاهراه لارستان ، فیروز آباد به شیراز از مسیر اوز شهر در تنگنای راههای مواصلاتی قرار گرفته و به تازگی نیز با احداث جاده چک چک از گراش به دو راهی ارد از پشت کوه بن عماد ( بونیمات ) میرود تا کور سوی چراغ عبور و مرور به اوز از سمت گردنه ورا هم رو به خاموشی گذارد.
بنابراین با نگاه به این نگرانیهای منطقی که اوز از مسیر شاهراه اصلی کشور دور مانده و در راههای منتهی به اوز هیچ رفت و آمد منطقه ای و کشوری در آن صورت نمیگیرد لذا بیش از یک دهه قبل ایده شناسایی و احیای راه جدید برای خروج شهر اوز و توابع از انزوای راههای مواصلاتی مطرح گردید و از آن زمان بطور جدی مسیری که بتوان تاثیر گذار تر برای شهر ، ایمن تر برای مردم ، هموار تر برای وسایل نقلیه و کوتاه تر از جاده اوز ، کوره به بنارویه تا شاهراه اصلی لارستان ، جهرم باشد مورد توجه قرار گرفت که این خواسته اساسی مردم و این موضوع بسیار مهم و حیاتی از دوره سوم شورای اسلامی شهر اوز به صورت بنیادی مد نظر قرار گرفت و با مطالعه راههای منطقه ، از همان زمان گزینه احیای جاده تاریخی مربط مطرح شد و با مساعدت بخشدار وقت و با حضور بزرگان و معتمدین شهر اوز هیئت امنای احیا و احداث جاده مربط برای تحقق یکی دیگر از زیر ساختهای اساسی و ضروری اوز در محل بخشداری سابق تشکیل شد و در امتداد این تلاشها در دوره چهارم شورای اسلامی شهر پس از مکاتبات لازم با ادارات مربوطه و مطالعه طرح و انجام کار کارشناسی اولیه و تهیه نقشه های لازم احیا و احداث اصولی جاده مربط به عنوان تنها انتخاب برون رفت از بن بست راههای مواصلاتی در اوز مورد تایید و موافقت مقامات محلی، مردم و همراهی و حمایت خیرین قرار گرفت.
بر این اساس در ادامه این حرکت اساسی و ضروری با رایزنی های لازم، هیئت امنای فعلی با تشکیلات منسجم تر تحت عنوان هیئت امنای جاده اوز به شرفویه (مربط ) فعالیت و تلاش مضاعف خود را آغاز کرد و تا به امروز توانسته است گامهای گران سنگی در این راه بردارد که مطمئنا در این مسیر درست، این بار نیز هیئت امنای جاده مربط همچون همه هیئت امناهای سابق و فعلی شهر که کارنامه موفقی دارند با حمایتهای همه جانبه مردم، خیرین و همکاری و مساعدت مقامات دولتی به یکی دیگر از آرزوهای عقلایی و خردمندانه که همانا مطالبه مردم برای خروج شهرستان اوز از فقر راه و جاده است جامه عمل خواهد پوشید که در این مسیر آرمانی فعلی جاده مربط خواهد کوشید برای رسیدن به هدف والای خود موارد زیر را همواره مد نظر داشته و تا رسیدن به مقصود نهایی به آن پایبند باشد:
۱ . پایبندی به اصول و هدف مشترک با همدلی و همصدایی کلیه اعضای هیئت امنا
۲ . به کار گیری نیروهای جوان، تحصیل کرده و کاردان و اهل فن در کنار معتمدین صاحب نظر در هیئت امنا از شهر اوز و روستاهای تابعه
۳ . پیشبرد طرح و برنامه ها زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی و هر گونه فعالیت در چارچوب موازین قانونی
۴ . بهره جستن از نظرات و پیشنهادات سازنده کارشناسان و افراد تاثیر گذار جامعه
۵ . شفافیت در عمل و گفتار
۶ . دعوت از نیروهای مخلص و کار آمد کل شهرستان برای تسریع در اجرای برنامه های تعیین شده
۷ . استقبال از پیشنهادات و انتقادات کارساز و سودمند
۸ . برگزاری جلسات مستمر برای تبادل نظر و هم اندیشی اعضا و دعوت از معتمدین و جوانان در جلسات هیات امنا و بهره مند شدن از نظرات آنها
۹ . نشر مطالب آگاهی دهنده در مورد جاده مربط در رسانه های اجتماعی و نشریات وزین محلی
۱۰ . دیدار با مقامات مسئول شهرستان و مسئولین فرا منطقه ای برای پیشبرد برنامه های در دست اجرا
۱۱ . تعامل و همکاری با شورای شهر و سایر ارگانها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی
۱۲ . به یاری طلبیدن مردم تحت عنوان فراخوان و پویش برای مشارکت در طرحهای در دست اجرا
۱۳ . اطلاع رسانی عملکرد هیات امنا از طریق تهیه بروشور ، فیلم و کلیپ
۱۴ . مساعدت از صاحب نظران و خردمندان جامعه برای تحقق برنامه های پیش رو و استقبال از طرح و برنامه های سازنده دیگران
۱۵ . تلاش برای تسریع در برنامه های در دست اجرا
در پایان باید گفت علاوه بر موارد ذکر شده بالا میتوان به نکات بسیار دیگری نیز اشاره کرد اما آنچه روشن و مبراست هیئت امنای جاده مربط با پشتیبانی مردم و ان شاالله مساعدت و همکاری فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و اداره کل راه و شهرسازی لارستان و حمایتهای خیرین خواهد کوشید با تمام توان و با استفاده از همه ظرفیتها های موجود در منطقه به هدف بزرگی که دارد تا تحقق کامل آن تلاش نماید و یقین دارد که در این راه تنها نیست زیرا قدرت، تلاش و پایداری خود را از مردم نجیب و شریف شهر و همه روستاها منطقه میگیرد آنگونه که تاکنون به بهترین شکل ممکن به صورت همه جانبه از سوی مردم و خیرین حمایت شده که نمونه بارز آن اخیرا در یک حرکت مشارکتی تحت عنوان پویش مخلوط ریزی برای جاده مربط ، شهروندان اوز داخل و خارج از کشور و روستاهای تابعه با همکاری قابل تحسین ، نام نیکی در کمک به احداث این جاده از خود به جا گذاشته و بدون تردید در آینده نیز برای توسعه و آبادانی و سر افرازی بیش از پیش شهرستان اوز در همه زمینه ها گام بلند تر و محکم تری بر خواهند داشت .
رییس شورای حل اختلاف اوز و عضو هیئت امنای راه مربط.
این مطلب قبلا در پایگاه خبری مربوطی کهنه نیز درج شده است.
لینک کوتاه:
نظر مردم اوز نسبت به خدمات آقای محبی در شورای شهر مثبت خوب است و البته باید سعی کنید حضور شما درمجامعی که زیاده خواه هستند. ودر همه کارهای خود سرانه دخالت میکنند. لطمه ای به فعالیتهای مثبت جنابعالی نزند. موفق باشی
درود بر اقای محبی که جوان روشن و با سوادی است .
حیف که حسادت مانع از حرکت چنین جوانان بروند شهرمان می شود
احسنت به آقای محبی ، جوان خوش نام و همیشه در صحنه شهرمان. از توضیحات جامع شما بسیار سپاسگزارم
سلام خدمت جناب محبی از این ۱۵ گزینه هیچ کدوم مورد تایید و واقعیت نیست برادر دست از سر اختلافات بردارید وده ۱۰ روستا را به بن بست نبرید چرا که در زمان بخشدار جناب اتش فراز جلسه ای در بخشداری بر گزار شد هیئت امنای جاده مربط روستائیان عزیزمان هم دعوت بودن اما ان چیزی که نتیجه داد روستائیان مصوبان را امضا نکردن وبا ناراحتی وقهر از جلسه خارج شدن برادر دست از تفرقه بردارید برای جاده ای که ۳۰ دقیقه اختلاف زمان دارد وبا هزینه ۲۰۰ میلیار تومانی نتیجه هایمان هم نخواهند دیدچرا که امروز جامعه ما احتیاج… ادامه »
برادر محبی با چهارتا فرغون خاک جاده ۲۸ کیلومتری با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی سالها طول میکشد بالای ۳۰ سال که به بهره برداری برسد شما و دوستانتان با پول مردم بی رحمی میکنید و پول خیراندشان در باتلاق و سیلاساب مربط فروع میبرید چرا که در زمستان و بارشهای فصلی هیچ گونه خودرویی حتی الاغ هم نمیتواند از ان مسیرها گذر کند ودر ضمن علاوه بر این که ۱۰ روستا را به حاشیه میبرید برای ۳۰ دقیقه زمان بین کهنه قدیم وشهرک توحید هم اختلا ف هستد به خاطر مسیر جاده برادر نکنید این کار که شماها در اینده… ادامه »
احسنت و عالی واقعا همین هست و راه برون رفت از انزوا
مطلب خوب و به جایی بود و باید یرای شهرستان در حوزه راه تلاش بیشتری انجام بشه
آقای محبی بیشتر کلی گویی کردید وپوپو لیستی نوشتید تقاضا دارم بیشتر از مزیت جاده مربط بنویسید مثلا چند کیلومتر ما را به شیراز نزدیک میکن
آقای محبی درود بشما وهییت امنای جاده مربط بیاری خدا ساخته خواهد شد
و این موضوع بسیار مهم و حیاتی از دوره سوم شورای اسلامی شهر اوز به صورت بنیادی مد نظر قرار گرفت و با مطالعه راههای منطقه ، از همان زمان گزینه احیای جاده تاریخی مربط مطرح شد و با مساعدت بخشدار وقت و با حضور بزرگان و معتمدین شهر اوز هیئت امنای احیا و احداث جاده مربط برای تحقق یکی دیگر از زیر ساختهای اساسی و ضروری اوز در محل بخشداری سابق تشکیل شد و در امتداد این تلاشها در دوره چهارم شورای اسلامی شهر پس از مکاتبات لازم با ادارات مربوطه و مطالعه طرح و انجام کار کارشناسی اولیه… ادامه »
ای کاش کسانی که در دفاع ازساخت جاده ی مربط نظردادند و مطلب برادر محبی را تایید کردند حداقل بااسم واقعی خودشان کامنت می گذاشتند که مشخص شود آیا کارشناس و اهل فن هستند دراین زمینه یا نه ؟چرا که اگر این افراد واقعا براساس دانش و سواد دراین زمینه صحبت می کنند و مهر تایید به گفته های برادر محبی می زنند وگفته هایشان به خیر و صلاح مردم شهر و منافع عموم می باشد نباید ترسی از افشا شدن نام و نشان خود داشته باشند.مگر اینکه در تایید سخنان برادر محبی نفع شخصی مدنظر باشد که جرئت نظر… ادامه »
حالا که دست به قلم شده اید بیلان و شرح حال دوره پنجم شورا هم بنویسید البته اگر حرفی برای گفتن داشته باشید
امان از ناکارآمدی و عقب راندن شهر و ….
آقای محبی آیا بهتر نیست عملکرد خودتان از شورای شهر منتشر کنید وخدمات که کردید منصفانه لیست کنید تا مردم بدانند بعد دیگران را نصیحت کنید