زمان آن رسیده که پرونده پروژه جاده قدیمی معروف به مربط برای همیشه بسته شود
سعید هنری:
نکته اول
ضرورت این کار در این نکته نهفته است که مناقشه برانگیز است و در مواردی اختلاف دیدگاههای مخالف و موافق را تشدید کرده و سایر مسائل مهم شهرستان اوز که برای رفع آن نیاز به اجماع دارد را تحت شعاع خود قرار داده و یا کم رنگ میکند و انرژی ارزش مند نیروها و گروهها و فرد فرد ما را تحلیل و تضعیف می کند.
نکته دوم
به احتمال زیاد موافقین و مخالفین احداث این جاده در این امر اتفاق نظر و اشتراک دارند که ضروری است هر چه زودتر شهر اوز از انزوای عبور و مرور و دور افتادگی از مسیر و شاهراه اصلی خارج شده و آب رفته به جوی بازگردد و منافع کوتاه مدت و دراز مدت و منافع مشترک همه در این مورد نهفته است.
نکته سوم
از مهمترین دلایل احداث هر جاده و در هر نقطه جغرافیایی کشور و حتی جهان سهولت رفت و آمد و کوتاه کردن مسیر عبور و مرور است حتی اگر اعداد به دست آمده از کوتاهی مسیر مورد مخالفت قرار گیرد. توجه بفرمائید چنین ضرورتی انسان را مجبور به اختراع و ساخت انواع وسایل نقلیه نموده است و تفاوت طی کردن مسیر و اهمیت زمان را با مقایسه مسافرت با هواپیما و ماشین میتوان مثال زد.لذا در اهمیت مقوله زمان و وقت و ساعت هم بین همه اشتراک وجود دارد.
نکته چهارم
اهمیت و ضرورت توجه به دیدگاههای مخالف مانند توجه به نظرات موافقین است و سهل انگاری نباید ما را دچار اشتباه محاسباتی کند. در واقع هر نظر مخالف از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و حاوی موارد بسیار ارزشمندی است.
یا اینکه تحقیر و تمسخر و توهین به هر دیدگاه موافق و مخالف اثرات منفی بلند مدتی را به دنبال دارد.
نکته پنجم
برای نگرانی ها و سوالات خانواده شهرستان اوز پاسخ قانع کننده ای تدارک ببینیم مانند اینکه در جواب دغدغه های محیط زیستی قطع یک درخت قول کاشت چندین درخت را داده و در عمل اجرایی کنیم.
نکته ششم
هنگامی که از یک اجتماع و یک جمع و البته از یک شهری مانند اوز نام میبریم از این موضوع غفلت نکنیم که طرف حساب ما و یا مخاطب ما یک فرد و یا یک جمع واحد و یک دست نیست که بگوئیم مثلا اوزیها مخالف پیشرفت توابع هستند و با احداث این جاده آنها از اوز دلگیر خواهند شد چرا که در شهر اوز بسیاری از عزیزانی که اصالتا از بلوکات و روستاها بوده مالکیت بخش بزرگی از کسب کارها و زمینها و باغات این شهر را در اختیار دارند تا جایی که مهاجرین غیر ایرانی کشور افغانستان هم دارای منافع شخصی و به کسب و کار و خرید فروش مشغول هستند لذا این موضوع که گفته شود اوزیها به توابع خود بیتوجه و یا کم توجه هستند از انصاف بدور است و اگراغراق نباشد منافع عزیزان ما که از توابع به شهر اوز مهاجرت و سکونت دارند اگر بیشتر نباشد کمتر نیست و کافی است نگاهی گذرا به پست و مقام های دولتی و سایر بخشهای غیر دولتی داشته باشیم تا این امر بر ما اثبات شود. به عبارتی اگر شهر اوز منافعی دارد مشترک المنافع بین همه ساکنین شهر شامل اوزیها و بلوکات و مهاجرین غیر ایرانی و حتی سایر شهرستانهای هم جوار و هم وطنان از سایر شهرهاست و پیشرفت این شهر پیشرفت تک تک ساکنین شهرستان اوز است و ازدواج و روابط فامیلی و رفت و آمد ها این پیوند را ناگسستنی کرده است.
نکته هفتم
با توجه به استدلال موافقین این طرح در کوتاهی مسیر و از جمله هدایت جمعیت بیشتر به داخل شهر که منطقی به نظر میرسد حتی به فرض بیتوجهی کوتاه مدت به اهمیت ورود جمعیت بلوکات به داخل شهر و ازقلم افتادن فرضی منافع و نگرانی توابع ودر خطرافتادن یا انزوای بلوکات که از نگرانیهای قابل درک این عزیزان است این ضرورت در دراز مدت خواه ناخواه بر دست اندرکاران شهر تحمیل خواهد شد که بعد از احداث این جاده (مربط )به بهینه سازی سایر مسیرها هم توجه کنند چرا که در این قضیه فرض اجباری نهفته است که نمیتوان از اهمیت آن چشم پوشی کرد و معمولا اجبار و جبر از چنان قدرتی برخوردار است که گریز از آن میسر نیست. با یک مثال سعی میکنم قضیه این جبر و اجبار به تفهیم ساده تر نزدیک شود. فرض کنیم که در صدد حفاظت از یک درخت هستیم با قطع بی منطق شاخ و برگ به این هدف دست نمی یابیم و شاخ و برگ و میوه این درخت بلوکات و توابع شهر اوز و شهرستان اوز هستند با این تفاوت که ساکنین شهر اوز و شهرستان اوز انسان هستند و مطالبه گر و پویا و بین انسان و قدرت عکس العمل آن با درختان بی زبان تفاوت از زمین تا آسمان است.
بنابراین به فرض که تمام قدرت و منافع شهر اوزمختص اوزیها باشد که چنین نیست در واقعیت امر همه در منافع این شهر سهیم هستند و دیر یا زود بهینه سازی سایر جاده ها در دستور کار قرار خواهد گرفت. و این مستلزم همکاری و حمایت همه جانبه است با این توصیه که نه بلوکات قادر به چشم پوشی از شهر اوز و نه شهر اوز توانایی نادیده گرفتن را دارد و پسندیده است در شهری که مردمان کل شهرستان اوز در آن منافعی دارند در اتصال این شهر به جاده اصلی و کوتاه کردن مسیر و هم چنین سایر مسیرها هم توجه ویژه داشته باشند.در این میان یادآوری این موضوع هم خالی از لطف نیست که پیشرفت شهرستانهای هم جوار یکی از فشارها و جبری است که ساکنین شهر اوز مجبور هستند که به پیشرفت روستاها و توابع و بلوکات شهرستان اوز بیتوجهی نکنند.
نکته هشتم
نگارنده از کمترین اطلاعات تخصصی برخوردار است و هدف از ارائه این مطلب روشنگری و یادآوری اهمیت اتحاد و همکاری و هماهنگی و مشارکت حداکثری در امور مرتبط با پیشرفت شهرستان اوز است.
امیدوارم که مقاله گویا و شاهد این موضوع باشد.
اگر موارد مطرح شده صحیح باشد ضروری است که این پرونده هر چه زودتر بسته شده و با پایان یافتن این پروژه انرژی شهر ستان به رفع کاستی های دیگر معطوف شود.
۵ / ۹۹ سعید هنری
لینک کوتاه:
با سلام .مقاله شما صرفا یک دیدگاه خاص و بی طرف نیست شماهمه را تسلیم به تقدیری میکنید که باید قبول کنند که تن به پروژه جاده مربوط دهند اول بروید نطر اهالی بلوک اوز را بپرسید بعد نظر بدهید . شهرستان اوز به بخش ها و روستاهایش زنده است چه ساکن اوز باشند چه نباشند .لطفا جای اهالی تصمیم را به تقدیر محول نکنید
مطلب را مطالعه کردم اما روان نبود و متوجه نشدم که آیا ساخت جاده مربط الویت دارد یا خیر؟
هرچیزتازه ای که بخواد ساخته بشه ممکنه با مناقشه روبرو بشه جاده هر چی بیشتر بهتر اتفاقآ روستاها به بندرهم نزدیکتر میشوند مگر اوز شهرستان شد غیر از خود اوزیها چه کسان دیگر تلاش کردند جاده مربط مثل سفره ای خواهد شد که همه ۴طرفش مینشینیم اوزی وروستایی نداریم همه یکی هستیم جاده های دیگر هم سرجای خودشان هستند ودارد مرمت وتعریض هم میشوند
جناب آقای هنری عزیز شما خود اذعان دارید از کمترین تخصص در این زمینه برخوردار هستید ابتدا بفرمائید برای چه در مورد امری بسیار تخصصی دست به قلم شده اید اول این قضیه را روشن کنید بعد ادعای روشنگری داشته باشید
با سلام البته که متوجه نشدیم آقای هنری موافق هستن یا خیر، اما این هم به نفع روستاهاست و شهر اوز کجای این جاده بده که هم مسیر نزدیک تر میشه به جاده اصلی هم جاده ای تازه ساز ایمن داری خیلیا برای رفت و آمد به شیراز از جاده کوره بنارویه جویم رفتن و میدونن که بعد از کوره یک جاده فوقالعاده نا ایمن و باریک و فوق العاده آسفالت خرابی رو داره ان شاء الله که خیرین همت کنن این جاده ساخته بشه
دوست گرامی سعادت ، جانا سخن از زبان ما می گویی . با توجه به بحث بندر که می گویید :روستاها به بندر نزدیک تر می شوند عملا جاده مربط حکم کمربندی را پیدا می کند که روستاییان بدون اینکه از اوز و گراش عبور کنند به بندرعباس سفر خواهند کرد و عملا اوز در انزوا کامل خواهد رفت
خدمت همشهری گرانقدر جناب آقای سعید هنری در پاسخ به مطلب جنابعالی در رابطه با جاده مربط که نه تنها راهکاری ارائه نداده بود و ذهن مخاطب را درگیر یکسری پراکنده گویی ها می کند باید گفت :
گهی گفتن ضرورت گه نگفتن
نگفتن بهتر از ناپخته گفتن
در مثل جای مناقشه نیست و شما همشهری صاحب قلم مطمئنا از بیت فوق نخواهید رنجید
آقای هنری هرچند آقای خضری توضح نکمیلی اضاف کردند ولی تیترتون خواننده را جذب نمیکند بلکه به تردید میاندازد
جاده مربط که حداکثر مزیت آن کوتاه شدن ۱۰ دقیقه ای فاصله اوز تا جاده لار شیراز است، نه توجیه اقتصادی دارد که بالای ۲۰۰ میلیارد تومان از جیب ملت یا بیت المال هزینه شود نه توجیه اجتماعی که اتحاد بیم مردم شهر و روستا را از بین ببرد. اگر موافقین این جاده صداقت دارند فعلا برای بهسازی اوز تا ۳ راهی کهنه که با جاده مربط هم مشترک است همکاری کنند تا پس از اتمام آن پیگیر بقیه مسیر باشند.
آقای هنری لطف کنید در نوشتاری دیگر نظر قطعی اعلام کنید تا مخاطب دچار دوگانگی نگردد. تشکر
با سلام خدمت همه همشهریان عزیز و با احترام به تمام روستاهای همجوار .
بنده به عنوان یک شهروند اوز ادعا دارم که اینقدر که اوز به فکر روستاهای خود بوده به فکر اوز نیست.
ولی بازم تمام تجارت و خرید های بلوکات اوز از شهرستان های گراش و لار میباشد، پس چه بهتر که جاده مربط ساخته شود چون روستای کهنه مشارکت بیشتری در اقتصاد اوز دارند .
چه بسا که از آن طرف حسن آباد مارمه، بختیارویه و بنارویه شرفویه و ….. غیره هم وارد اوز خواهند شد
بنده خدا اقای هنری هم بک شهروند ویک نظر دارند نظر ایشان که کارساز نیست
خدمت همشهری عزیز عرض می کنم جناب هنری عقیده ی خودش بیان نکرده که بخواهد نظر قطعی صادر کند
دقیقآ متوجه منظور آقای هنری نشدم ولی بنظرمن بایستی فکرمون روی جاده کنونی اوزتا دوراهی جویم و بنارویه متمرکز کنیم