-
امور تشکیلاتی و اداری
بر اساس منشور مورخ ۱۶۵۰ دانشگاه برای پیشرفت علم، هنر و ادبیات بهآموزش جوانان انگلیسی و بومی اختصاص یافت. دومین ساختمان دانشگاه، «کالج بومیان»، درسال ۱۶۵۴ تأسیس شد و مؤسسهٔ انتشارات و مطبوعات دانشگاه که از سال ۱۶۳۸ تا آن زمان در کاخ رئیسجمهور بود، بهآن محل انتقال یافت. بهاحتمال قوی در سالهای ۱۶۶۱ و ۱۶۶۳، ترجمه کتاب مقدس بهزبان بومیان آن سرزمین، توسط جان الیوت در همین کالج بهچاپ رسید. باتوجه بهحمایتهای مالی که دانشگاه برای پیشرفت اهداف خود از خارج دریافت نمود، از همان آغاز تأسیس بهاهمیت شایانی دست یافت. منشور مصوبه دانشگاه هاروارد تا سال ۱۷۰۷، مرجع اساسی و تغییرناپذیر ادارهٔ دانشگاه بهشمار میرفت. بر مبنای این منشور، سازمانی مرکب از یک رئیس و یک خزانهدار و پنج استاد بهطور رسمی مقررات اداری دانشگاه را وضع نموده و بهامور مالی و هزینه کردن وجوه دریافتی، نظارت مستقیم داشتند. این سازمان بهوسیله هیئت ناظرانی که در سال ۱۶۴۲ تعیین شده بود، کنترل میشد. کمکم اوضاع و احوال ایجاب کرد که هیئت ادارهکنندهٔ دانشگاه، از استادان مقیم آن تشکیل شود. امروزه دانشکدههای گوناگون، دارای هیئتهای قانونگذاری هستند که مستقیماً عهدهدار نظم و برقراری آرامش در محیط دانشکده میباشند. در اوان تأسیس این دانشگاه، هیئت ناظران از بین نمایندگان مشترک ایالت (دولت) و کلیسا تشکیل شده و دولت که مؤسس و مدیر کالج بود سازمان هاروارد را یک بنگاه دولتی تلقی کرده که در این راستا اختلافات تنگنظرانه و متعصبانه نیز نمایان بود و سرانجام این کشمکشها به سود دانشگاه هاروارد پایان یافت. در سال ۱۷۸۰ کالج هاروارد به دانشگاه هاروارد تغییر یافت. نخستین مدیران و رهبران کالج طبعاً کلیسا بود، اما در پی تغییراتی که در ترکیب هیئت ناظران پدیدار شد، دانشگاه هاروارد از زیر کنترل روحانیت و سرانجام از قید سیاستمداران دولتی رهایی یافت. از سال ۱۸۶۵ هیئت مدیرهٔ دانشگاه از بین دانشآموختگان پیشین آن برگزیده شد و کنترل دانشگاه را بهطور کامل بهعهده گرفت.
لینک کوتاه:
دیدگاه بگذارید