نوروز عامل مؤثری در فهم دستگاه خلقت
چرا می گوئیم نوروزتان پیروز
شادیهای نوروز جملگی اندیشمندانه است
دکتر محمد بقایی (ماکان) کارشناس زبان و ادبیات فارسی در این باره می گوید:
از آنجا که نوروز اساسا بر محور اندیشههای الهی شکل گرفته و آئینی است که در آن از عطایای الهی که با تغییر فصل نوید داده میشود ستایش به عمل میآید.
بناراین مورد تأیید هر اندیشه وابسته به عالم بالاست.
تأملی در مراسم نوروز به خصوص سفره هفت سین نشان میدهد مقصود نهایی این آئین معطوف به مفهوم یاد شده است. مانند گذاردن شمع روشن که تجسم نور است. آب که نشانه پاکی و روشنایی است و سبزه که مبین بالندگی و وحدت است و دیگر عناصر وابسته به سفره هفت سین جملگی سبب میشوند ذهن آدمی متوجه عالم بالا شود و از آنجا که هر دین در نهایت بر سر آن است که ذهن پیروان خود را به خالق عالم هستی معطوف سازد. بنابراین نوروز توانسته عامل مؤثری در فهم دستگاه خلقت و هدایت ذهن خلق به خالق و جهان آفریده او شود.
این کارشناس زبان و ادبیات فارسی در مورد اینکه گاه شماری ایرانیان مبدأ مناسبی برای آغاز سال تقویمی از سوی بزرگان اسلام دانسته شده هم اظهار داشت:
وقتی دین اسلام وارد سرزمین ایران شد اعراب با مدنیتی روبرو شدند که برای تقویت دین جدید چارهای جز پذیرش آن نداشتند. از همین روست که بسیاری از مفسران تاریخ اسلامی بر این عقیدهاند که اگر فرهنگ و مدنیت ایرانی نمیبود فرهنگ اسلامی هرگز به این شکوفایی دست نمییافت.
این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و ادبیات افزود:
به تأیید همه اخترشناسان در طول تاریخ، گاه شماری جلالی که دانشمند و شاعر و فیلسوف بزرگ ایرانی خیام آنرا وضع نمود دقیق ترین تقویم در تاریخ گاه شماری است.
وی در مورد صله ارحام در ایام عید هم گفت:
دید و بازدید از دوستان و اقوام و آشنایان یکی از آدابی بوده که ایرانیان از ایام باستان به آن بسیار تأکید داشته و به آن بسیار احترام میگذاشتند. در متون دینی ایران باستان به توصیههای بسیاری بر میخوریم که بر این معنا شهادت میدهد.
دید و بازدید از دوستان و اقوام و آشنایان یکی از آدابی بوده که ایرانیان از ایام باستان به آن بسیار تأکید داشته و به آن بسیار احترام میگذاشتند. در متون دینی ایران باستان به توصیههای بسیاری بر میخوریم که بر این معنا شهادت میدهد.
شادیهای نوروز جملگی اندیشمندانه است و با تأمل و دقت در آیینهای پیشوازی، میانی و پسینی نوروز مبین آن است که شادیهای نوروزی اندیشمندانه و متعالی است.
وی در ادامه تصریح کرد: فراموش نکنیم که آئین نوروز و شادیهای خردمندانه مکتوم در آن زمانی شکل گرفت که فرهنگ و مدنیت کهن یعنی یونان، شادی را در خدایانی مانند باکوس جستجو میکرد که خلق را به مستی و از خود بی خودی سوق میدادند و شادی را از دست رفتن نیروی خرد میدانستند.
از اینجاست که نوروز به عنوان کهن ترین جشن جهان به جای ماند و رمز ماندگاری آن پس از هزاران سال در ارزشهای معنوی والاست که هر بهاری منادی آن است.
وی در پایان سخنانش اذعان کرد:
از اینروست که نوروز به رغم تهاجمات سهمناک و خانه براندازی که در تاریخ ایران روی داده همیشه پیروز بوده است و بی جهت نیست که ایرانیان از قدیمترین ایام که ادب فارسی به آن مهر تأیید میزند این عبارت معروف را در ایام نوروز با دیدن یکدیگر بکار میبرند
که: نوروزتان پیروز
منبع :مهر
لینک کوتاه:
دیدگاه بگذارید
خیلی خیلی مقاله ارزشمندی هست قانع کننده بودنوروز این همه جنگ و مصیبت بخود دیده اما جاویدان مانده است و روزگارآنرا ماندگارتر هم میکند
هم مطلب هم عکسها گویا و مفیدبرای بینندگان وخوانندگان تشکر بخاطر اهمیت دادن موضوع
من استاددکتر بقایی را ارادت آشنایی وشاگردی را د ارم با علم وآگاهی مینویسد و میگوید واین استاد بخوبی تحلیل از ایران باستان و سنت ملی و میهنی و تلفیق آن بادیانت داشته اند وبرای همین هم می بینیم سال بسال جشنهای نوروز درکشورهای چون افغانستان و تاجیکستان و ازبکستان و جوامع ایرانی و کشورهای نامبرده شده درکشورهای دیگر بیشتر میشود