پیام دانش اوز در گفتگو با علیرضا آدم بکان: امکانات دانشگاه آزاد اسلامی در اوز بسیار خوب است
بهاره بهبین، طراح فصل نامه با پیام دانش اوز:
زمانی که اقدام به ساخت و ساز در زمین اهدایی عبدالله احمد نظری شد تا دومین مرکز آموزش عالی اوز در آن ساخته شود تصور روشنی برای حمایت مردمی وجود نداشت، اما با وجود قول پشتیبانی شیخ عبدالقادر فقیهی و اراده جدی که با همراهی هیئت های امنای دفاتر دبی و اوز برای تحقق آن وجود داشت و پس از آن که اسکلت آن زده شد، شنیده می شد تخت جمشید دیگری خودنمایی می کند و بیان می شد ساختمان دانشگاه به سرانجامی نمی رسد.
یا در اظهارنظرهای خوشبینانه شنیده می شد که حالا چرا ساختمانی به این بزرگی؟ آنان شاید حق داشتند با ناامیدی ابراز عقیده کنند زیرا از خیری که صد در صد اعتبار موردنیاز را تأمین کند، خبری نبود.
اعتماد، ارتباطات، مشارکت جمعی و پیگیری بی وقفه تبدیل به سرمایه و پس از آن دانشگاه و امکاناتی شد که اکنون مشاهده می شود.
با لطف خدا، نیکوکاران، هماهنگی خوب هیئت امنا و کارکنان ساختمان تمام شد. ساختمان و مجموعه ای که در آن هنر دارای جایگاه والاست. به طوری که جای جای آن از نظر هنرمندان و کارشناسان مختلف استفاده می شود تا شاید پاسخی به ابهام ها و دلیل بزرگی این ساختمان باشد.
و اما از هنر صحبت به میان آمد…
مدتی جمعی هنرآموز در زمینه هنرهای تجسمی برای آموزش حرفه ای از «علیرضا آدم بکان»، هنرمند سرشناس و صاحب نظر ساکن تهران، دعوت و بیش از یک سال در تالار هنرسرای تائب شاعر اوزی فعالیت کردند تا علاوه بر آموزش اصولی و دانش افزایی، نام نیکوکاران خوشنام اوزی مرحوم حاجی حاج زینل فریدونی، مرحوم عبدالمجید فریدونی و حاج عبدالرحمن فریدونی را که زنده کننده نام جد خود «حاج محمدرحیم» هستند (که دهه اول سال ۱۳۰۰ ه.ش از مؤسسان مدرسه در اوز بوده است) جاودانه کنند.
و با این مقدمه به گفتگو با علیرضا آدم بکان، نقاش و چهره سرشناس هنری در کشور می نشینیم.
-
به عنوان یک چهره هنری بیشتر خود را معرفی کنید و از فعالیت هایتان بگویید.
علیرضا آدم بکان، متولد ۱۳۵۵ در تهران هستم. عضو پیوسته انجمن نقاشان می باشم. دارای دیپلم نقاشی از هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران و مدرک کارشناسی نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران هستم.
-
سطح توانایی هنر نقاشی را در هنرجویان خود چگونه ارزیابی میکنید؟
هنر رشته ای زمان بر و نیازمند استمرار و تمرین است که تنها یک بخش جزیی آن به استعداد برمی گردد و بقیه ی آن تلاش، تمرین و مطالعه است تا شناخت لازم به وجود بیاید و در این شناخت است که مفهوم و تصویر و خلاقیت جایگاه پیدا می کند. پس بنابر همین شرایط دورهای تعریف شد تا در یک بازهی زمانی مشخص، اطلاعات و تجربه هایی صورت بگیرد تا دریچه ی هنر به روی هنرجویان باز شود.
آنان به دلیل بکر بودن و یا نداشتن بعضی از آموزش ها، آمادگی و پذیرش بالایی داشتند تا آموزش ها از ابتدا مطرح و تجربه شود.
-
آیا سقفی برای آگاهی این هنر وجود دارد؟
هیچ مرز و پایانی برای هنر (در هیچ یک از رشته های هنری) وجود ندارد چرا که هنر از هستی وام می گیرد و چون هستی پایان ندارد، هنر نیز چنین سرنوشتی دارد.
-
سطح آگاهی هنرجویان خود را در اوز چگونه ارزیابی می کنید؟
به دلیل اینکه تعدادی از هنرجویان، خود معلم هستند، به همراه باقی هنرجویان تلاش بر این شد تا هم شیوه ی مطالعه ی-تمرین و مشق و هم نگاه خاص به زندگی داشته باشند که اگر حساسیت های مربوطه در آن ها تداوم پیدا کند، قاعدتاً سطح آگاهی هم رشد خواهد کرد.
-
از میان این هنرجویان آیا کسی یا کسانی وجود دارند که بتوانند خالق اثری باشند؟
البته اگر زمان لازم برای مطالعه و تمرین گذاشته شود چنین چیزی امکانپذیر است. هرچند دوستان توانسته اند بنابر توانایی هایشان در چندین نمایشگاه در تهران هم شرکت کنند و در این مدت موردتوجه قرار بگیرند.
-
دیدگاه هنرجویان نسبت به مسائل هنری تا چه اندازه در این دوره پیشرفت داشته است؟
به دلیل اینکه من در حیطه ی آموزش آدم پرتوقعی هستم، هنرجویان نیازمند تلاش بیشتری هستند. قاعدتاً تغییرات عمده ای صورت گرفته است. حتی اگر بخواهم فقط به عنوان یک بیننده به آنها نگاه کنم و نه معلم، پیشرفت آنها قابل مشاهده است که باید با گفتگو با خود هنرجویان متوجه این امر شد.
-
در این دوره علاوه بر یادگیری اصول و تکنیک نقاشی تا چه اندازه بر روی ایده پردازی و ذهنیت هنرجویان کار می شود؟
این دوره به چندین قسمت تقسیم شده است: آموزش شناخت اولیه در طراحی، شناخت مبانی و ساختار تصویر که علاوه بر کار عملی با دیدن فیلم و تصاویر مربوطه و تجزیه و تحلیل آن ها، این شناخت درک شده تا در آثار هنرجویان به کار گرفته شود. در هر مرحله بنابر نیاز هر شخص و تلاش او، از تکنیک های مربوطه استفاده شده است. هرچند مواردی در بحث آموزش هست که مفصل بوده و از حوصله ی شما خارج است.
-
دیدگاه شما درباره دانشگاه آزاد اوز چیست؟
اول از همه، از مسئولان و عبدالعزیز خضری و پروانه پدرام، رییس و معاون دانشگاه، و ناصر خضری، مدیر امور دانشجویی، ممنونم که همکاری و همراهیشان باعث شد بتوانم با آرامش خاطر بیشتری کار کنم و برنامه هایم را سازماندهی و اجرا کنم. همچنین از زحمات فروغ هاشمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، نازنین حبیبی اوزی، رئیس انجمن تجسمی اوز، سپاسگزارم. به علاوه اینکه امکانات و پتانسیل مجموعه دانشگاه آزاد در اوز بسیار خوب است. حتی به جرات می توانم بگویم در بسیاری از شهرهای بزرگ چنین شرایطی فراهم نیست. خوشحالم که با این مجموعه آشنا شدم و توانستیم در این مجموعه، چنین فضایی را به وجود بیاوریم.
-
چه نظری درباره فصلنامه «با پیام دانش اوز» دارید؟
هر اتفاق جدیدی، افتادنش بهتر از انجام نشدنش است. در دوره های اول، گرافیک و ساختار و مطالب جذاب نبود چون وقتی که صفحات مجله را ورق می زنید رنگ و گرافیک صفحه در نگاه اول باید شما را جذب کند تا مطالب را پیگیری کنید که این مورد قبلاً وجود نداشت. در یکی دو شماره ی اخیر، وضعیت خیلی بهتر و قابل تأمل شده است اما هنوز هم می شود به زیبایی صفحات توجه بیشتری کرد تا مخاطبان هر صفحه مطالب خود را پیگیری کنند.
-
صحبت پایانی:
ممنونم از تمامی مجموعه و همراهی و همکاریشان؛ و امیدوارم فضای دانشگاه پر از جنب و جوش و سرزندگی باشد.
در ادامه نمایشگاه ها و فعالیت های هنری استاد آدم بکان به شرح زیر می آید:
نمایشگاه های انفرادی
۱۳۹۷ گالری اثر، تن- داج، تهران، ایران
۱۳۹۶ گالری امروز، سهگانهی رنج بازیگوشانه، اصفهان، ایران
۱۳۹۶ گالری اثر، طَب، تَن، تهران، ایران
۱۳۹۴ گالری اثر، اَسَر (بدونِ سَر/ بیپایان)، تهران، ایران
۱۳۹۱ گالری اثر، شمایلهای من شماره ۳، تهران، ایران
۱۳۸۹ گالری اثر، تهران
۱۳۸۷ گالری اثر، تهران
۱۳۸۶ گالری ممیز، خانه هنرمندان ایران، تهران
۱۳۸۶ گالری مهروا، تهران، ایران
۱۳۸۴ گالری دی، تهران
۱۳۸۳ گالری الهه، تهران
۱۳۸۱ گالری الهه، تهران
برگزیده نمایشگاه های گروهی
۱۳۹۷ گالری اعتماد، تهران، ایران
۱۳۹۷ گالری سالن هال، نمایش هنرمندان ایرانی و آلمان، آلمان
۱۳۹۷ گالری سایه، خود در ادراکی دیگر، تهران
۱۳۹۷ گالری افرند، تهران، ایران
۱۳۹۷ خانه هنرمندان ایران، علامت، تهران، ایران
۱۳۹۷ گالری هارمونیک سنتر، طبیعت، کرج
۱۳۹۶ گالری ایسو، آمل، ایران
۱۳۹۶ گالری شیرین، خیریه هومن، تهران
۱۳۹۶ گالری پردیس ملت، جشنوارهی نقش بهار، تهران، ایران
۱۳۹۶ گالری برگ، گل نرگس، تهران، ایران
۱۳۹۶ گالری لاله، تهران، ایران
۱۳۹۶ خانه طراحی، چکش طراحی، تهران
۱۳۹۶ پشتنویسی، گالری طراحان آزاد، تهران، ایران
۱۳۹۶ حریص (پروژهی میراث نفت و نیاکان)، گالری ثالث، تهران
۱۳۹۶ همراه با ریشههای من، گالری کپیتال آرت، لندن، انگلستان
۱۳۹۶ هنرمندان برجستهی ایران، اِیژیا هاوس، لندن، انگلستان
۱۳۹۵ گالری بیان، اصفهان، ایران
۱۳۹۵ گالری پردیس ملت، تهران، ایران
۱۳۹۵ گالری لاله، تهران، ایران
۱۳۹۵ ادراک، گالری فرشته، تهران، ایران
۱۳۹۵ باله در هوای آزاد، گالری آ، تهران
۱۳۹۵ میراث نفت و نیاکان، گالری هپتا، تهران، ایران
۱۳۹۵ گالری دهشپور، تهران، ایران
۱۳۹۵ فصلی نو، گالری وصال، شیراز، ایران
۱۳۹۵ صلح بر روی کاغذ، فرهنگسرای نیاوران، تهران، ایران
۱۳۹۵ هنر برای اوتیسم، فرهنگسرای نیاوران، تهران، ایران
۱۳۹۴ میراث نفت و نیکان، گالری دنا، تهران، ایران
۱۳۹۴ بازگشت، گالری نات، تهران، ایران
۱۳۹۴ گالری لاله، تهران، ایران
۱۳۹۴ ملائکه و قدیسان و شرکاء، پروژههای آران، تهران، ایران
۱۳۹۳ رهایی، غزه، فرهنگسرای نیاوران، تهران، ایران
۱۳۹۲ گالری اِتان کوهِن، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
۱۳۹۲ تاریخبازی، گالری اعتماد، تهران، ایران
۱۳۹۲ زدهگی، گالری شیرین، تهران، ایران
۱۳۹۱ بزرگداشت روز تهران، موزه هنرهای دینی امام علی، تهران، ایران
۱۳۹۱ مصلوب، گالری شیرین و گالری محسن، تهران، ایران
۱۳۹۱ اشغالم کن، گالری محسن، تهران
۱۳۸۹ گالری هور، تهران، ایران
۱۳۸۸ عاشورا، گالری راه ابریشم، تهران
۱۳۸۸ ۱۰۰۱ رنگ: هنر معاصر ایران، نیویورک، ایالاتمتحده آمریکا
۱۳۸۸ دانشگاه وست مینستر، لندن، انگلستان
۱۳۸۸ گالری نیلی، لندن، انگلستان
۱۳۸۷ گالری اعتماد، تهران، ایران
۱۳۸۶ گالری آرت اِسپیس، لندن، انگلستان
۱۳۸۶ فرهنگسرای نیاوران، تهران، ایران
۱۳۸۶ گالری اثر، تهران، ایران
۱۳۸۶ گالری ماه، تهران، ایران
۱۳۸۶ گالری آریا، تهران، ایران
۱۳۸۵ چهارمین دو سالانه بینالمللی نقاشی جهان اسلام، فرهنگسرای صبا، تهران، ایران
۱۳۸۵ فرهنگسرای نیاوران، تهران، ایران
۱۳۸۵ گالری اثر، تهران، ایران
۱۳۸۵ موزه هنرهای معاصر اصفهان، ایران
۱۳۸۴ گالری ماه، تهران، ایران
۱۳۸۳ سومین دو سالانه بینالمللی نقاشی جهان اسلام، فرهنگسرای صبا، تهران، ایران
۱۳۸۳ گالری اثر، تهران، ایران
۱۳۸۳ آرت اکسپو، تالار وحدت، تهران، ایران
۱۳۸۲ عاشقی و عاشورا، خانهی هنرمندان ایران، تهران، ایران
۱۳۸۲ هشتمین نمایشگاه طراحی معاصر ایران، گالری برگ، تهران، ایران
۱۳۸۲ ششمین دوسالانهی نقاشی معاصر ایران، موزه هنرهای معاصر تهران، ایران ۱۳۸۱ دومین نمایشگاه طراحی معاصر ایران، گالری آتشزاد، تهران، ایران
۱۳۸۰ پنجمین نمایشگاه طراحی معاصر ایران، گالری برگ، تهران، ایران
۱۳۸۰ اولین نمایشگاه طراحی معاصر ایران، گالری آتشزاد، تهران، ایران
۱۳۷۹ گالری هفت ثمر، تهران، ایران
۱۳۷۷ ششمین دو سالانهی نقاشی معاصر تهران، موزه هنرهای معاصر تهران، ایران
نمایشگاههای بینالمللی (آرت فِر)
۱۳۹۷ تیرآرت، تهران، ایران
۱۳۹۴ کانتمپورِری استانبول، ترکیه
۱۳۹۳ آرتاینترنشنال استانبول، ترکیه
۱۳۹۰ کانتمپورِری استانبول، ترکیه
۱۳۸۹ کانتمپورِری استانبول، ترکیه
۱۳۷۸ اروپ آرت، ژنو، سوییس
سایر فعالیتها
۱۳۹۷ داوری جشنوارهی هنرهای تجسمی فجر
۱۳۹۵ عضو هیئت داوران فراخوان صلح بر روی کاغذ، فرهنگسرای نیاوران، تهران، ایران
۱۳۹۵ عضو هیئت داوران جشنوارههای هنرهای تجسمی نفس، خانه هنرمندان ایران، تهران، ایران
۱۳۸۲ اجرای طرح نقش برجسته چوبی در سالن اجتماعات ساختمان اصلی بیمه آسیا، تهران، ایران
۱۳۸۱ اجرای نقاشی دیواری در مرکز خرید مِرکاتو سِنتِر، دبی، امارات متحده عربی
۱۳۸۱ همکاری با هفتهنامه هنرهای تجسمی تندیس
۱۳۸۰ محقق و نویسنده بخش تجسمی برنامه نگارستان از شبکه ۴ سیما
۱۳۸۰ همکاری مطبوعاتی با روزنامههای جام جم، همشهری، پیام خرداد
۱۳۸۱-۱۳۷۹ همکاری در بخش تحریریه هفتهنامه سروش بهعنوان خبرنگار و گزارشگر
۱۳۷۹ همکاری در اجرای ۳ کار پرفورمنس هیجانِ فضا، سالروز تولد پیکاسو، ۳ نور قرمز، آبی، زرد در کلوپ آتلیه هنرهای آزاد
منبع:شماره یازدهم فصل نامه با پیام دانش اوز
لینک کوتاه:
دیدگاه بگذارید