گزارش فایزه رضائی از مرحله دوم کارگاه آموزشی فرزندپروری CPRT، درمان مشکلات رفتاری کودکان از طریق بازی در اوز
مرحله دوم از کارگاه آموزشی رایگان فرزند پروری با تدریس منیره فروزش، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی( مدرس دانشگاه پیام نور بندر عباس) ۹ شهریور ماه ۹۸ ساعت ۷ بعدازظهر در سالن بهزیستی اوز برگزار شد.
در این کارگاه بانوانی از شهرستان گراش نیز حضور داشتند.
گزارش اولین مرحله از کارگاه به تفصیل در پایگاه خبری پیام دانش درج شد.
گزیدهای از دومین جلسه کارگاه به شرح ذیل می باشد:
منیره فروزش با بیان این نکته که بعد از اتمام هر دوره از کارگاه ” Cprt ” بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد و کودک از طریق بازی در جهت رفع مشکلات رفتاری، برای اثرگذاری بیشتر، برگزاری هر دوره بعد از دو هفته دیگر انجام خواهد گرفت.
در ابتدای جلسه و آغاز گام اول، فروزش به بررسی و نقد تکالیفی که در پایان جلسه اول به والدین جهت تمرین با کودکان داده بود پرداخت.
گام اول : بررسی و نقد تکالیف والدین
گام دوم : اصول جلسات بازی
گام سوم: معرفی اسباببازی ها
گام چهارم: ارائه تکالیف جلسه دوم
گام دوم : اصول جلسات بازی
۱.کارت دعوت مخصوص جلسه بازی تهیه کنید ( کارت قرارمون یادت نره )
۲.یک مکان و زمان خاص برای کودکان در نظر میگیریم.
۳.صحنه بازی
۴.اسباب بازی ها اطراف پتو چیده شود.
۵.کودک در صحنه بازی هدایت گر است.(کودک کارگردان و مادر بازیگر است) چنانچه کودک به مادر پیشنهاد بازی دهد مادر باید از کودک بپرسد چه بازی ؟ عزت نفس فرزند با این حرکت مادر بالا می رود. احساس ارزش به او دست می دهد.
۶.اگر کودک در بازی از مادر درخواست کمک کرد، مادر باید با گفتن تو میتونی پس انجام بده، حس اعتماد به نفس را در کودک تقویت می کند.
۷.در طول بازی جملات تشویقی مادر، تلاش فرزند را دوچندان میکند.
۸.در Cprt آموزش وجود ندارد باید روی خلاقیت کودک کار شود سرزنش یا آموزش نداریم اجازه می دهیم اسباب بازی ها را خودش انتخاب کند. چیزی که برای شما ماشین است ممکن است برای او قایق موتوری باشد.
۹.پرسیدن نام عروسک ها در حین بازی
۱۰.از هیچ رفتار و بازی کودک انتقاد نشود
۱۱.هیچ رفتاری را در بازی کودکان تحسین نکنید.
۱۲.موعظه و نصیحت نکنید.
یک قرارداد رفتاری با کودک بسته می شود (مادر: ما هر روز بعدازظهر با هم بازی میکنیم.)
گام سوم: در صورتی که کودک رفتار نامطلوبی از خود نشان دهد قانون ” بان ” را اعمال کنید.
قانون ” بان” چیست؟
“ب” = بازتاب احساسات
“الف”= اعمال محدودیت
” ن” =نشان دادن جایگزین مناسب
بچه روی دیوار خط می کشد مادر به او می گوید : می فهمم دوست داری که دیوار را خط خطی کنی ! اما اجازه نداری و با دادن برگه کاغذ، ذهن او را به کشیدن نقاشی روی کاغذ معطوف می دارد.
گام سوم: معرفی اسباببازی ها
دسته اول: اسباب بازی مربوط به پرخاشگری و برون ریزی هیجانی و تخلیه انرژی؛ تفنگ، دارت، کیسه بوکس، چوب بستنی برای شکستن، چکش، باکس تخم مرغ برای پاره کردن، وسایل پلیس، سربازان، حیوانات وحشی مانند شیر، دایناسور، کوسه و …
(کاربرد این اسباب بازی ها ،برون ریزی خشم تخلیه انرژی)
دسته دوم: اسباب بازی مربوط به خلاقیت :مداد رنگی، رنگ انگشتی، گِل، خمیر بازی ،کاغذ رنگی، قیچی و چسب.
دسته سوم : اسباب بازی طبیعی (مربوط به زندگی واقعی)
عروسک بچه، شیشه شیر بچه، عروسک انگشتی، عروسک دستی، ابزار و وسایل دکتر بازی، تلفن اسباب بازی، حیوانات اهلی و وحشی، ماشین یا کامیون، ظروف آشپزخانه، وسایل خانه بازی، لوازم خانه عروسکی نظیر اتاق خواب، حمام، دستشویی و آشپزخانه که کاربرد آن تعامل با دنیای واقعی، برون ریزی احساسات و ترس ها و تعارضات درون خانواده است.
گام چهارم: تکالیف جلسه دوم
مادران در زمان و مکان خاص روزی نیم ساعت با رعایت اصول ارائه شده بازی کردن با کودک را شروع کنند در صورت امکان از صحنه بازی فیلم بگیرند اما اگر کودک موافق نبود لازم نیست.
تاریخ برگزاری مرحله سوم کارگاه آموزش فرزند پروری متعاقبا اعلام خواهد شد.
فایزه رضائی / ۱۰ شهریور ماه ۹۸
لینک کوتاه:
ممنون از مطالب خوبتان☘
خانم رضایی درود خدا برشما وهیئت ورزش همگانی کارهایی ارزنده ای انجام میدهید برگزاری مرتب وماهانه پیاده روی وحتی فوقالعاده نشاندهنده عزم قوی شما واعضای هیئت ورزش همگانی برای این برنامه پاک وسالم است از خداوند برایتون بهترینها آرزو میکنم