گزارش فایزه رضائی از برگزاری کارگاه فرزندپروری “CPRT” (درمان مشکلات رفتاری کودکان از طریق بازی ) در اوز
به نام خالق زیبایی ها
با حمایت انجمن خیریه و با همکاری انجمن روانشناسی خانه فرهنگ و اداره بهزیستی اوز ، کارگاه آموزشی رایگان “درمان مشکلات رفتاری کودکان از طریق بازی” در مورخه ۲۶ مرداد ماه ۹۸ در مکان بهزیستی اوز برگزار شد.
نوع رابطه والد_فرزند نقش بسزایی در رشد یا اختلال کودک دارد بارزترین شیوه تغییر در رفتار کودکان به بازی درمانی برمیگردد .یکی از روش های بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد _ کودک یا به عبارتی Cprt مطابق با الگوی لَندرث آموزش به مادران برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان است.
بسیاری از مشکلات کودک و والدین و کاهش توانمندی آنها نبود رابطه گرم و عاطفی مناسب و رفتارهای خشن و نامناسب است.
منیره فروزش ، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی و استاد دانشگاه پیام نور بندر عباس ، که فعالیت های زیر را در رزومه کاری خود دارد، دبیر پیشین انجمن روانشناسی خانه فرهنگ به مدت ۶ سال ، مشاور آنلاین در سایت مشورت ، عضو سازمان نظام روانشناسی ، برگزاری کارگاه همایش تفکر مثبت در دانشگاه پیام نور اوز با همکاری اعضای انجمن روانشناسی دانشگاه، درمانگر اعتیاد ۴ سال سابقه کار در کلینیک ترک اعتیاد بندر عباس، برگزاری کارگاه زوج درمانی هیجان مدار در بندرعباس، کارگاه اختلال افسردگی در بندر عباس ، دارنده مقالات داخلی و خارجی روانشناسی و مدرک تربیت درمانگر کودک و نوجوان ، مدرس این کارگاه بود.
مولفه های این کارگاه که در ۵ جلسه دو ساعته توسط مدرس منیره فروزش تدریس شد عبارتند از :
۱. مهارتهای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان توسط والدین
۲.بایدها و نباید های والد در جلسات درمان
۳.آموزش شیوه بازتاب دادن پاسخ ها به کودک
۴. تقویت خود کارآمدی کودکان
۵.دادن حق انتخاب به کودکان
منیره فروزش: مقدمه ای بر مشکلات رفتاری کودکان :
کودکان دو دسته مشکلات رفتاری دارند .
۱.مشکل درون سازی شده Internalise Problems (کودک مشکلات روانی خود (افسردگی ، اضطراب و … ) را به دنیای درون خود میریزد.
۲.مشکل برون سازی شده Externalize problems ( کودک مشکلات روانی خود لجبازی ، پرخاشگری ، لگدزدن ، و … ) را به بیرون میریزد .
اضطراب جدایی یک مشکل درون سازی شده است که گاهی تبدیل به برون سازی شده میشود.
کودک قبل از رفتن به مهد اضطراب جدایی از والد را ندارد اما به مجرد اینکه به مهد سپرده شد شروع به بی قراری ، لجبازی ،گریه و زاری و پرخاشگری میکند.
سبک های فرزند پروری :
سبک های فرزندپروری به نحوه برخورد والدین با کودکان گفته میشود Parenting Style که شامل دو مؤلفه می باشد:
۱.درخواست از کودک Demanting
۲.پاسخ به کودک Responding
انواع سبک فرزندپروری شامل:
۱. سبک مقتدرانه
۲.سبک مستبدانه
۳.سبک سهل گیر
سبک مقتدرانه سبکی است که درخواست بالا و پاسخ هم بالا است و این بهترین نوع سبک فرزند پروری است که والدین ارتباط کلامی بالایی با فرزند خود دارند. در خانه قانون و الگوی تشویق و تنبیه وجود دارد.
۲. سبک مستبدانه : سبکی است که درخواست بالا و پاسخ پایین است
در این سبک درخواست والد به صورت دیکتاتورمآبانه است
بچه باید طبق قانون وضع شده در منزل عمل کند ،هیچ گونه
الگوی تشویق وجود ندارد و فقط تنبیه حاکم است .ارتباط کلامی والدین با فرزند ضعیف بوده و کاملا سخت گیر هستند.
۳. سبک سهل گیر سبکی است که در آن درخواست پایین و پاسخ یا بالا یا پایین است.هیچگونه قانونی در خانه حکمفرما نیست . نوعی سبک سهل گیر غفلت است که در آن درخواست پایین و پاسخ هم پایین است. به عبارتی کودکان سرِ خود بزرگ شده و در نوجوانی هم هیچ نظارتی بر رفتار آنان نیست. این کودکان اختلال نافرمانی ، لجبازی و اختلال سلوک سبک فرزند پروری سهل گیر از نوع غفلت دارند که در نوجوانی بسیار تحت تاثیر و تشویق همسالان خود قرار می گیرند و از همان دوران شروع به نافرمانی میکنند.
اهداف CPRT
۱. یک زمان بسیار شاد است و هیچ خبری از ناراحتی نیست.
۲. در زمان بازی به کودک اجازه میدهیم رهبری کند ، روزانه به مدت ۲۰ دقیقه با اصول و قواعد خاص با کودکان بازی میکنیم.
۳. آینده محور است
۴.خودکنترلی درونی کودک را افزایش میدهد.
۵.ترس ها و تعارضات خانوادگی را کاهش میدهد.
۶.کودک متفکر احساس نیاز خود را از طریق بازی نشان می دهد. بازی زبان کودک است و اسباب بازی ها واژه های او.
قانون این جلسه:
۱.والدین باید باید ترموستاتی باشند نه ترمومتری (هر زمان مادر یا هر فرد دیگری هیجاناتش تشدید شد حس و هیجان ما باید حس و هیجان طرف مقابل را تعدیل کند .)
۲.قانون پیراشکی قانونی است که به جای تاکید بر مشکل کودک بر روی ارتباط والد کار میکند .
در پایان کارگاه به والدین تمرین های عملی و بازتاب احساسات و همدلی داده شد و همچنین تمرین کار با کودک در منزل که در جلسات آتی نتایج آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
جلسه دوم این کارگاه در مورخه ۹ شهریور ماه ۹۸ در مکان بهزیستی برگزار خواهد شد.
آموزش مهارت های فرزند پروری در جهت بهبود روابط فرزند و والدین است که باعث حفظ سلامتی روانی کودک و والد میشود به عبارت دیگر یادگیری نحوه برخورد با کودک باعث اصلاح و بهبود رفتارهای کودک شده و رشد شخصیتی آنان را تضمین میکند هدف اصلی در اجرای برنامه های فرزند پروری آموزش رفتار صحیح در مقابل مشکلات رفتاری کودکان و بکار گیری اصول صحیح جهت اصلاح رفتار کودکان است.
فایزه رضائی عضو واحد فنی حرفه ای انجمن خیریه اوز / ۳۰ مرداد ماه ۹۸
لینک کوتاه:
تشکر وخدا یاورتان
درود بر خانم دکتر فروزش که با دانشی عالی و بینشی متفاوت و ابتکاری جالب سعی بر اصلاح و پرورش افکار ما و نونهالان مان دارند
عااااالی بود🌹
بسیار عالی و موفق باشین ، ، این کارگاه باعث میشه که کودک اعتماد بنفس و عزت نفس کسب کنه و در دوران نوجوانی و جوانی و بزرگسالی به موفقیتهای عالی برسه
نحوه تدریس جالب توسط خانم فروزش انجام شدهو خانم رضایی جالب تنظیم کرده اند ولی اطلاع رسانی کم بوه و خیلیها از برگزاری کارگاه اطلاع نداشتند