این روزها یکی از مهم ترین دغدغه های اصلی مردم شهر و بخش اوز در کنار خواسته به حق ارتقاء بحث راه و راه سازی و احیاء جاده قدیمی مربط است موضوع بسیار مهم و حیاتی که کارشناسان، معتمدین، خیرین و مسئولین شهر و بخش اوز درتمامی جلسات رسمی و غیر رسمی از آن صحبت نموده و احیا این جاده را به واسطه نزدیکی به شاهراه اصلی جهرم به شیراز برای خروج بخش از بن بست پیش رو تنها راه چاره می دانند اما جاده مربط کجاست؟
این جاده قدیمی از منتهی الیه باغات مربط روستای کهنه شروع می شود و در مسیر به برکه گلشا و پس از گذر از محلی به نام دهرا به فاصله تقریبی۴۰کیلومتراز اوز به شاهراه اصلی وصل می شود این جاده در گذشته یکی از جاده های اصلی ارتباطی ما به شیراز بوده است که با احداث جاده آسفالته لار- اوز – شیراز در سال۱۳۵۲ جاده مربط به فراموشی سپرده می شود و تا زمانی که جاده و مسیر گردنه ورا، شاهراه اصلی لارستان به مرکز استان بود شهر و بخش اوز در مسیر اصلی عبور و مرور وسائط نقلیه و ترانزیت جنوب به مرکز استان قرارداشت اما با احداث جاده جدید لار- جهرم – شیراز و از رونق افتادن جاده گردنه ورا شهر و بخش اوز نیز کم کم از رونق عبور و مرور افتاد و تا حدودی از نظر راه های مواصلاتی در انزوا قرارگرفت همین موضوع بهانه ای شد که تمامی توجه و نگاه ها به گردنه مربط و احیا این جاده قدیمی معطوف شود راقم به زعم خود به عنوان عضوی از شورای اسلامی دوره سوم به همراه سایر همکاران و همراهی مردم و معتمدین در جلسات متعدد با مسئولین شهرستان، استان و حتی کشوری موضوع احداث جاده مربط راپیگیری نموده اما آنچه در آن مدت حاصل گردید و قطعاً شورای فعال و پرتلاش چهارم ما نیز در این باب حاصل نموده است این است که ساخت جاده مربط فعلاً در اولویت طرح های ملی یا استانی نیست لذا چنین استنباط می شود که چنانچه مردم بخش خود به منفعت خویش در احیا واحداث جاده مربط بیندیشند و بخشی از هزینه های ساخت این جاده را متقبل شوند مسئولین دولتی نیز همکاری های لازم در این خصوص خواهند داشت.
در این راستا در اواخر دوره سوم شورا اسلامی در بخشداری هیات امناء مردمی جاده مربط به منظور کمک به احداث این جاده با مشارکت جمعی از معتمدین شهر و بخش اوز تشکیل گردید و در دوره چهارم شورا با انتخاب افراد جدید در هیات امناء و تشکیل جلسات مشورتی موضوع احداث و احیا جاده مربط شتاب بیشتری گرفت و هزینه تهیه نقشه راه توسط هیات امناء و برنامه های مطالعاتی اولیه با همکاری اداره راه و شهرسازی اوز انجام گرفت اما با گذشت زمان و در این اوضاع و احوال اقتصادی و با سرنوشتی که تا کنون برای بخش اوز رقم خورده است متاسقانه حداقل در موضوع ارتباط راه و جاده به سرعت در حال به بن بست رسیدنیم چرا که از یک سو وجود شاهراه اصلی لار-جهرم – شیراز و حذف جاده گردنه ورا و از سوی دیگر تلاش های مستمر وبی درنگ شهرستان های خنج وگراش در احداث جاده آسفالته چک چک و بونیمات و احتمالا خط ریل آهن آینده از این مسیر و حذف جاده خنج -اوز-لار می رود تا بخش اوز در بن بست کامل قرار گیرد که دیر یا زود با این اتفاق نامیمون بخش کهن اوز نه تنها توفیقی در پل ارتباطی میان شهرهای جنوب فارس بدست نخواهد آورد بلکه به سبب عدم ارتقاء و بن بست پیش رو از نظر توسعه اقتصادی و عمران و آبادانی به عقب و عقب تر خواهد رفت و بازنده اصلی این میدان خواهد بود و زیانی که دودش به چشم ما و به چشم نسل های آینده ما خواهد رفت و نفعش در توسعه و آبادانی راه های مواصلاتی در منطقه به شهرستان های لار،گراش و خنج خواهد رسید.
با این اوضاع و احوال دیگر درنگ جایز نیست، وقت آن رسیده است که طرح احیا و احداث جاده مربط که کلید حل بسیاری از دل نگرانی های آینده ماست جدی تر از قبل به شکل گسترده تری به پیش ببریم، امام جمعه محترم وروحانیت معزز منطقه از این طرح حمایت کنند ومردم را تشویق به همکاری نمایند، بزرگان، خیرین، نیک اندیشان و صاحب نظران شهرها و روستاهای بخش همدل و منسجم به منافع مشترک خود بیندیشند و همچون گذشته که در کارهای عام المنفعه پیش گام بوده اند این بار نیز آستین همت را بالا زده و با تشکیل کمپین احداث جاده مربط در داخل و خارج از کشور تامین هزینه احداث این شریان حیاتی بخش را بر عهده گیرند تا هرچه زودتر شاهد عملیاتی شدن احداث جاده مربط از حرف به عمل باشیم که بی شک در صورت تلاش های مردمی، اداره کل راه و شهرسازی لارستان و اداره راه و شهرسازی بخش اوز نیز در کمک به احداث این جاده حیاتی ما را یاری خواهند رساند و قطعاً در آینده با محقق شدن این مهم و انشاالله ارتقاء بخش منافع همه در زمینه های توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی تحقق خواهد یافت امید که با اتفاق وهمدلی همه آحاد مردم منطقه این خواسته و آرزوی که به دست خود ما برآورده خواهدشد هرچه زودتر بارور وبه ثمر نشیند .
دیدگاه بگذارید
بگویید این همه پول تا بدانشگاهها سرازیر نکنند و خرج راه مربط کنند
خوب شده که عکس آقایا هیئت امنای راه مربط را زدید که تاحالا هیچ کاری نکرده اند
مطلب جالبیست وقابل توجه همشهریان وافراد خیر ونیکوکار که توجه خود را از تاسیس دانشگاه ومدرسه ومسجد به این راه اصلی اوز که باعث جارج شدن شهرمان اوز از انزوا میشود به نمایند باید همه مردم به راه که شاهرگ خون رسانی به اوز است توجه کافی نمایند بدون راه هیچ بیشرفت وتوسعه ای صورت نمیگیرد
خدا بیامرزدش خواجه یوسف نامی وبا کمک خواجه عبدالرزاق خواجه یوسف طاهری که باعث ساختن جاده بلوک و هرم وکاریان شدند اگر اولی زنده و دوی هم سالم بود جاده مربط هم ساختی میشد
آقای تیرزن مقالتان خوب وبا کلاس است ولی سئوالی ازشما دارم شما که خودتان یکدوره درشورای شهربودید وماشاالله از مکنت مالی بسیارخوبی هم برخوردارید آیا اشکالی دارد پا پیش بگذارید وبخاطر خیر پدرزحمتکشت هم که باشد مبلغی بپردازید وکمک کنید تا دیگران هم مشارکت کنند وقتی ببینند شما دراینکار مفید ولازم پیشقدم هستید مطمئن باشید دیگران هم کمک می کنند
آیا هیئت امنای خودخوانده راه مربط وجودخارجی دارندیافقط درروی کاغذ وعکس وجود دارند
متاسفانه دراوز آرزوهای قابل دست یابی زیادی را ازدست دادیم و باز داریم هدر میدهیم واقعآ اگر درفکر جاده مربط نباشیم کاملآ در بن بست قرار خواهیم گرفت