اوز نیازمند برندسازی اقتصادی است
برخی اوقات که میهمانهایی به شهر میآیند یا عازم مسافرت هستم، دوست دارم سوغاتی هدیه کنم یا با خود ببرم که هم منحصربهفرد و ارزشمند باشد، هم محصول یا تولید اوز باشد. اما بهندرت موردی یافت میشود که همۀ این خصوصیات را با هم داشته باشد یا تکراری نباشد.
در جمعی نشسته بودم و در این مورد صحبت میکردم که یکی از جوانان -که ما کمتر به دیدگاههایشان گوش میدهیم- موضوعی را مطرح کرد که تاکنون از آن غافل بودهایم. او گفت: «مردم اوز سالیان سال است که پیگیر ارتقا هستند و دائماً از زیرساختهای فرهنگی، آموزشی، درمانی، ورزشی و… میگویند اما از موردی غافل هستند و آن نقش اوز در مناسبات اقتصادی منطقه، استان و کشور است.»
از او خواستم توضیحات بیشتری بدهد؛ وی ادامه داد: «برخی مناطق به دلیل داشتن منابع نفتی یا گازی، بعضی مناطق به دلیل محصولات کشاورزی، برخی جاها به دلیل نقشی که در توزیع کالا دارند و بسیاری نیز به دلیل تولید محصول و… در مناسبات اقتصادی منطقه و حتی کشور نقش دارند، اما اگر بررسی کنیم، اوز نهتنها در این زمینهها نقشی ندارد بلکه به شهری مصرفی تبدیل شده است. این موضوع از یکسو موجب شده فرصتهای شغلی محدود شده و مهاجرفرستی را به وجود آورَد و جمعیت شهر در بین دو سرشماری نهتنها افزایش نیافته بلکه کاهش یابد. از سوی دیگر، شهر و منطقه محصول و برندی نیز نداشته باشد که بخواهد آن را معرفی کند و مسئولین روی آن حساب جداگانهای باز کنند.» وی افزود: «بیتردید این خود یکی از موانع ارتقا خواهد بود.»
این نوع دیدگاهها تلنگری است که باید ما را کمی از خواب بیدار کند. اگر نیازمند پیشرفت و ارتقا هستیم باید خود زمینۀ آن را فراهم کنیم و به داشتههایمان بسنده نکنیم. یکی از برنامههایی که شورای شهر میتواند اجرا کند، زمینهسازی برای تولید محصول یا خدماتی منحصر بهعنوان برندِ شهر اوز است. این خدمت یا محصول نیاز به تفکر، برنامه، طراحی، سرمایهگذاری، بازاریابی، مدیریت قوی و… است که شاید بهآسانی فراهم نیاید، اما با پیگیری و پشتکار میتواند محقق شود. در صورت تحقق این موضوع و داشتن تولید منحصربهفرد شهر اوز در منطقه، استان و کشور، اوز حرف برای گفتن دارد و در بخشی از درآمدهای استان سهیم شده و از شهری مصرفی خارج خواهد شد؛ فرصت اشتغالزایی به وجود خواهد آمد و زمینۀ جلوگیری از خروج بسیاری از نیروهای توانمند از شهر فراهم میشود و اوز حتی میتواند مهاجرپذیر باشد.
آنگاه مهمترین موضوع این خواهد بود که اوز و تولیدات آن برای منطقه و استان ارزشمندتر از گذشته شده است، و تصمیمگیران زودتر به اقناع خواهند رسید و زمینۀ ارتقا بیش از پیش فراهم خواهد شد.
ابراهیم احمدی
لینک کوتاه:
جناب آقای احمدی شما پیشنهاد خاصی دارین رابطه دارید مثلا مردم چکار کنند
نظر خوب ومثبتی برای. کار. واشتغال. است اما. در رابطه. با. ارتقای. اوز. چندان. نمی. توان. یک. عامل. مهمی. باسد. کما. اینکه. بخش. بزرگ. زرقان. در فارس. با یاسابقه ۸۰. سال. بخشداری. وهمه. زیر ساخنها وداشتن. برندهای. مهم. صنایع. غذایی. مانند. حلوا. ارده ای. وکلیه. شیرینیهای. مرتبط. وسوغاتهای. ویژه. زرقان. هنوز. در مورد. ارتقا. درجا. میزند. موضوع. ارتقای. اوز. را باید. با. لابی گری. با مقامات ارشد. مملکت. واستان. پیگیری. نماییم. این کار. بزرگ. با همت. همه. اوزیها. داخل. وخارج. ومسولان. دلسوز محلی. شدنی. است. ولاغیر. وتنها. با. چند نفر. ویا. شورا شهر. به. تنهایی شدنی. نیست