رونق اوز در گرو خروج از بن بست است
به یاد دارم در شماره ۱۹۹ نشریه عصر اوز در شهریور ماه ۱۳۹۵ مطلبی تحت عنوان «نبض اوز با راه صحرا می زند» را نگاشته و جاده اوز به بلوک را مهم و برای بخش اوز حیاتی قلمداد کردم. خوشبختانه محتویات این مقاله مورد تایید و تشویق بسیاری از مخاطبان ساکن در بخش اوز و خارج از بخش نیز قرار گرفت. راقم معتقد است که بخش کهن اوز کانون و مرکز جغرافیایی جنوب شرقی استان و پسکرانه خلیج فارس محسوب می شود.
تحولات سیاسی و اقتصادی پس کرانه های خلیج فارس از جمله مباحثی است که کمتر به آن پرداخته شده و یکی از دلائل مهم آن کمبود منابع و ماخذ در این زمینه است. لارستان و بخش کهن اوز از مهم ترین پسکرانه های خلیج فارس هستند که نقش مهمی در تحولات پسکرانه ها و حتی کرانه های خلیج فارس بوجود آورده اند. در مورد تحولات سیاسی بطور مختصر باید گفت که بخش اوز در عصر انقلاب مشروطیت سد استبداد را که جان مایه آنان را گرفته بود به خوبی شکست و به عنوان اولین مکان با دل و جان به ندای مشروطیت و آزادی خواهان پاسخ گفت و به تاسیس انجمن ایالتی و ولایتی پرداختند.
در سال ۱۳۲۸ بخشداری و در سال ۱۳۳۴ شهرداری را تاسیس کردند که بعد از لار در جنوب استان فارس شهرداری اوز قدیمی ترین شهرداری محسوب می شود. اما هدف از نگارش این مقاله راههای ارتباطی بخش اوز است. اگر در منابع و اسناد کمتر با نام دوست داشتنی اوز برخورد می کنیم دلیلش عدم وجود راه ارتباطی در این محدوده جغرافیایی بوده است. در دوران قاجاریه تا عهد پهلوی اول تنها جاده خاکی اوز- لار از راه اناخ وجود داشته و همچنین اوز از طریق گردنه های ورا و صحرا به صورت مالرو به خنج و بلوک بیدشهر ارتباط پیدا می کرده است. بنابراین بن بست به معنای واقعی گریبان این دیار را گرفته بوده است. در عصر پهلوی دوم با توجه به نیاز و تحولات جدید راه اوز- لار از طریق گراش آسفالت شد و گردنه ورا ساخته و بالاخره لار از طریق اوز به خنج، قیر و فیروزآباد و شیراز متصل گردید. این راه هم آسفالت شد.
حضور مردم نیکوکار و خوب در دهستان بیدشهر که در روستاهای زیبا و آباد، کهنه، گلار، قلات، کوره، بیدشهر، هود و هیرم ساکن بودند باعث شد تا با کمک دولت و خودیاری مردم به ویژه مرحومان: حاج محمد یوسف نامی، محمدرضا سلمان پور و آقایان خواجه عبدالرزاق طاهری و محمد محمودی از اوز و آقایان محمدنور هنر و سلیمی و مرحوم رنجبر از بیدشهر و همت سید عبداله هاشمی جاده صحرا را سروسامان دهند و این جاده هم آسفالت شد. بطوری که روستاهای کاریان، بلغان و سایر روستاهای بخش های جویم و بنارویه نیز از طریق این راه به مرکز بخش اوز و مرکز لارستان متصل شدند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل روستاهای اسلام آباد و شهرک توحید که به وجود آمدند نیز به جمع استفاده کنندگان پیوستند.
اکنون با کوشش اداره کل راه و شهرسازی لارستان مسیر اوز- گراش- لار به صورت دو بانده شده که می تواند شهرهای لار و گراش را به اوز و سایر نقاط متصل سازد. جاده های معروف به چک چک که گراش و لار را به خنج و دیگ اشکن که خنج را به جهرم متصل می سازد نیز به سرعت در حال ساخت است. با این توصیف بخش اوز شامل شهر و ۱۰ روستای پرجمعیت فقط از طریق جاده دوبانده اوز- گراش به لار متصل می شود. در آینده خیلی نزدیک فقط اوز از طریق جاده پرگانه گردنه ورا سابق به فیشور، محلچه، خنج و مهر و لامرد متصل می شود. اما بالعکس وجود ندارد یعنی اهالی شهرهای نام برده شده لزومی به عبور از اوز برای رسیدن به لار ندارند و
می توانند از راه چک چک به لار بروند و بسیاری از روستاهای دیگر نیز خود را به جاده دیگ اشکن می رسانند. این یعنی همان بن بست.
یک قرن پیش؟!! پس چه باید کرد؟به نظر نگارنده اولین اقدام مردم، شورا، مسئولان و بویژه اداره کل راه و شهرسازی لارستان ترمیم و دوبانده کردن راه صحراست که اولا ۱۰ روستای آباد و پرجمعیت بخش اوز و سایر روستاهای بخش های جویم و بنارویه از آن بهره مند شده و به اوز و گراش و لار ارتباط می یابند. ثانیا شهر اوز برای فرار از بن بست از این طریق خود را به جاده اصلی لار- جهرم متصل سازد. بنابراین باز هم نبض اوز با راه صحرا می زند و کلام آخر اینکه «بخش اوز» با خارج شدن از بن بست جاده ای، رونق می گیرد. یعنی مهمترین راه نجات اوز را می توان خروج از بن بست جاده ای (بن بست اقتصادی) ذکر کرد. حالا این برون رفت از بن بست ترجیحاً از جاده صحرا و احیاء جاده مربط حاصل می شود و می طلبد که اقدام شود.
احمد خضری: دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اوز
منبع:نشریه پسین اوز
لینک کوتاه:
راه وجاوه همیشه برای هر شهرو ودیاری باخود آبادانی ورونق به همراه میآورد بطوریکه الان مشاهده میکنیم اوز بسیاری از امکانات خدماتی دارد ولی شهر پررونقی از نظر رفت و آمد وتجارت نیست که البته به کسبه هم بر میگردد ولی جاده خوب اوز ندارد که باید خیرین آنرا مورد توجه قرار دهند وجاوه مربط باید احیا وساخته شود
کاملا. درست. است. ۲. باندع کردن. جاده. فعلی. اوز به. طرف. صحرا. واتصال همه. روستاعا. به. اوز. تنها. راه. برای. خروج. از. بن بست. اوز. می. باشد که باید با کمک. دولت. واوزیها. ومردم. بلوک. صورت گیرد
دیروز. معاون. پارلمانی ریس جمهور. اعلام. کرد که. در جلسه. هییت دولت بنا به. تقاضای. نمایندگان مجلس. معاون. ریس جمهور. ووزیر کشور. ماموریت. یافته اند. که. به. کلیه. پرونده های. ارتقای مناطق برای. شهرستان. شدن. رسیدگی. شود. وجاهاییکه. شرایط. دارند. ارتقا. دهند. وبخش. ویا. شهرستان. جدید. ایجاد. شود. خیر گزاری. ایرنا. و. خبر گزاری. خانه. ملت هم. انرا. انتشار. داده. اند. مسولین. بخش. اوز. در جریان. باشند. وانرا. پیگیری. نمایند. اوز. کلیه. شرایط. برای. ارتقای. به شهرستان. را. دارد
شورای شهر ترا خدا بجنبید وحرکت کنید دلخوش بوعده ووعید نباشید بخوایید دراوز بمونید ودلخوش بشرکت درجلسات بیحاصل باشید بخش ارتقا پیدا نمیکند
احسنت آقاى احمد خضرى
این نوع خبر وشفاف سازى احتیاجات وضروریات شهر را باعث یاد آورى مردم وخصوصاً خییرین عالى ومورد نیاز است دستتان درد نکند
مطالبی که آقای احمد خضری در مورد تاریخچه ووضعیت وسرنوشت گذشته جاده های اوز مرقوم فرموده اند بسیار خوب و کاملا مورد تایئد میباشد.اما در نهایت در انتهای متن خود بازهم برای خارج شدن اوز از بن بست، سرنوشت اوز را به احیای جاده مربط مرتبط دانسته اند. آیا بهتر نبود به مطالبی که اقای مهندس صمدی در مورد بررسی احداث جاده در مسیر کهنه قدیم به هیرم و اتصال به جاده موجود کشوری که پایگاه اوز امروز آنرا مدتی قبل منتشر نموده است توجه میشد زیرا کوتاه شدن مسیر جاده مورد اشاره با جاده مربط تا جهرم به یک… ادامه »
راه بلوک خیلی برای شهراهمیت دارد وهمانقدر که ارتقا مهم است
در سفر. استاندار فارس. به. اوز. که. فردا. انجام. میشود. باید. مساله. اصلی. یعنی. ارتقای. اوز. به. شهرستان. را. مطرح. نماییم. اخیرا. با. دستورمجلس. وریس. جمهور. کار تقسیمات. کشوری. سرعت. گرفته. وما. اوزیها. نبیاید. غافل. شویم. شورای. شهر. باید. اقدام. نماید
فکر نمیکنم با ساخت راه مربط که پول زیادی لازم دارد اوز از بن بست بیرون بیادواین مقاله کلا هدفش ساخت راه مربط است
بقولا سفرجناب آقای استاندار به اوزفرصت مهمی است که لازمه موضوع ارتقا بصورت جدی از ایشان درخواست شود
با تشکر از نشریه بسیار خوب شما . به نظر میرسه مطرح کردن هر از چند گاهی بحث جاد ه مربط بیشتر برای به هیجان آوردن مردم اوز میباشد و کسانی که به طور مرتب بحث جاده مربط را مطرح میکنند بیشتر به دنبال منافع شخصی هستن تا منافع مردم اوز . از نشریه پیام دانش اوز خواهشمندیم برای روشن شدن افکار عمومی مقاله مهندس صمدی را در ارتباط با همین قضیه چاپ کنید تا مردم اوز خود در این زمینه قضاوت کنند . به امید موفقیت و سربلندی شهر اوز .