رضایی: آموزش و پرورش شهرستان اوز برای رسیدن به مدیریت پایدار نیازمند بومی سازی است
عبدالعزیز خضری*: ویژگی قابل توجه در گفتگوی رسانه ای با علی اصغر رضایی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان اوز، که به تاریخ ۳۰ شهریوماه ۱۴۰۱ صورت گرفت، این بود که وی در لابلای سخنان مقدماتی اش، با قرار دادن خود در جای یک پرسشگر و یا شهروند، گزارشی توام با گلگی ارائه می داد بدین معنی که با اصل پرسش ها و در آن فضای خودمانی همصدا بود.
رضایی ضمن ابراز خرسندی از مشارکت جمعی از همکاران اداری خود که حتی شایستگی تصدی مسئولیت در استان را نیز دارند، از پا پیش نگذاشتن تعدادی از افراد مستعد در پذیرش مسئولیت شکایت داشت.
مدیر آموزش و پرورش گفت:
در برخی جوامع فرار از مسئولیت وجود دارد که شهر اوز بسیار تحت تاثیر این موضوع می باشد و به تبع آن آموزش و پرورش نیز شدیدا درگیر آن است.
وی در ادامه افزود:
البته آموزش و پرورش باید درگیر با این موضوع باشد و ضرورت ایجاب می کند در راستای همگون سازی کوشش شود.
شهروند همسایه شمالی(شهرستان جویم) با شرح پیشینه فرهنگی اوز، تولد و چهره شدن افراد شاخص را برداشتی از بستر جامعه برشمرد و با اقرار به این که همکاران از گذشته نه چندان دور دیگر تلاشی برای احیای پیشینه درخشان اوز نداشته اند، از تعهد خود برای پیوند به گذشته با حال سخن گفت.
این مدیر که به نظر می رسد تلاش زیادی برای بهره گیری از نیروهای بومی به خرج می دهد از اخلاص به کار پریسا پدرام در بخش مالی سخن به میان آورد و خشنودی خود را از حضور سهیل کاریانی از میان چندین گزینه مورد درخواست ابراز کرد.
وی با ابراز امیدواری بر استمرار مشارکت بیشتر افراد بومی شاغل در شهرستان اوز اظهار کرد:
علاقمنداست، حتی افرا بومی که درشهرستان های دیگر شاغل هستند نیز به آموزش و پرورش اوز بیایند تا حوزه مدیریت اداری به یک نظم پایدار دست پیدا کند.
رضایی هر چند دیدگاهش به اوایل آغاز به کار، نسبت به نقش ضعیف مردم در تحول آموزشی را تلطیف کرده بود اما آن را پنهان نمی کرد و معتقد بودوالدان می توانند برای پویایی آموزش و پرورش و حتی موفقیت در کنکور سراسری نقش راهبردی ایفا کنند.
نویسنده مقدمه با وجودی که به ضعف وظیفه مردم در هر زمینه ای کلیدی شهرستان معترف است اما معتقد می باشد آن را با مسئولیت مدیران اجرایی نمی توان گره زد.
رضایی از دستگاه آموزش و پرورش به عنوان سازنده ترین وزارت خانه ساختاری بارها سخن گفت و به درستی آن را بیان کرد ولی چرا این دستگاه منطبق با انتظار جامعه شهرستان اوز پیش نرفته است موردی است که بایستی محققان به آن ورود کنند.
مدیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش مدیر مسئول اوز امروز که آیا اعتبار دریافتی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی وصول شده است بدون هیچ تاملی گفت:
این پرسشی است که شما باید پاسخ آن را بدهید چون رئیس دفتر نماینده هستید با این حال تا حالا پولی تخصیص نیافته است.
رضایی افزود:
بودجه تخصیصی وقتی قابلیت پیدا می کند که همراه با نامه ابلاغی باشد.
وی در مقابل پرسش های متعدد درباره دانش آموزان افاغنه پاسخ داد:
دغدغه من کمتر از شما نیست زیرا خود و همکاران اداری و آموزشی، همه تدابیر را به خرج می دهیم تا شرایط تحصیلی رضایت مندی بین دانش آموزان مدارس وجود داشته باشد.
و اما این مدیر دستگاه پرجمعیت اداری و آموزشی خاطرنشان کرد که برای تحول علمی همچون ملل پیشرفته نیاز است به آموزش و پرورش و معلمان بها داده شود و باید سرمایه گذاری کرد تا امکان برآورده ساختن خواسته ها به قابل تحقق باشد.
رضایی همچنین در خصوص چرایی اینکه موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری رضایت آمیز نیست اظهار کرد:
آموزش و پرورش تا زمان اخذ مدرک دیپلم دانش آموزان وظیفه دارد تلاش کند و بایستی بکوشد دانش آموزان مدارس را تا گرفتن دیپلم رها نسازد، چون درحال حاضر، میانگین حفظ محصلان تا سطح دیپلم ۶۰ درصد است و کوشش می شود این درصد به ۱۰۰ و یا به مرزهای صد در صد برسد.
وی اضافه کرد:
اینکه دانش آموزانی به شهرهایی با امکانات بیشتر می روند، در صد زیادی از آن به خاطر وجود آموزشگکاه های تیزهوشان ونمونه دولتی است وبخش دیگرخواست خود خانواده هاست. هر چند ما هم سعی داریم شرایط را به جایی برسانیم که اعتماد خانواده ها به آموزش و پرورش و معلمانی که از توانایی علمی خوبی برخوردارند بیشتر گردد.
نگارنده ی مطلب سه پرسش را مطرح کرد که به همراه پرسش دیگر همراهان در خبر منتشر شده در پایگاه خبری اوز امروز عینا درج می شود:
اوز امروز :
برگزاری نشست مطبوعاتی مدیر آموزش و پرورش شهرستان اوز در آستانه سال تحصیلی
نشست مطبوعاتی مدیر آموزش و پرورش شهرستان اوز با اصحاب رسانه چهارشنبه ۳۰ شهریور در دفتر مدیر برگزار شد.
در ابتدای نشست احمد خضری رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات به معرفی شرکت کنندگان در نشست مطبوعاتی معرفی کرد. وی اعلام داشت براساس برنامه نشست مطبوعاتی ابتدا مدیران سخنان خود را مطرح کرده سپس روزنامه نگاران پرسش ها را مطرح می کنند.
علی اصغر رضایی مدیر آموزش و پرورش از فعالیت رسانه ها در شهرستان اوز ابراز خوشحالی کرد و نشان مشارکت دانست و افزود گرچه فضای مجازی ذائقه مردم در اطلاع رسانی را تغییر داده است اما همچنان مردم شهرستان پیگیر و خواهان اطلاعات هستند که پیشرفت را به دنبال خواهد داشت.
رضایی در ادامه گفت: خدا را شاکرم که معلم هستم. چون هیچ شغلی به شرافت معلمی نیست زیرا در مکتب اسلام به صراحت به آموزش و تعلیم و تربیت پرداخته و سوره ای به نام قلم داریم. خداوند ابتدا به انسان ارزش خواندن را توصیه کرد. پیشرفت جوامع به آموزش و پرورش وابسته است و محصول بها دادن به این امر پیشرفت جامعه را تضمین می کند.
مدیر آموزش و پرورش می گوید: ما میزبان مهاجرین هستیم و یکی از مسایل شهر مشکلات اتباع است. یکی از دستگاه های مسئول هماهنگی فرهنگ های مختلف آموزش و پرورش است.
در تاریخ شهرستان اوز افراد تحصیلکرده متعدد و با سابقه داری وجود داشته و متوجه می شویم حتی اوزی ها در کشورهای دیگر صاحب منصب می شوند که نشان دهنده اصالت و فرهنگی بودن خانواده های شهرستان اوز است.
به زعم بنده به آن اندازه ای که لازم است در حق دانش آموزان شهرستان تلاش نشده و سعی می کنیم این جایگاه را ارتقا دهیم و امیدوارم با کمک همکاران و معلمین این استعدادها شکوفا شود.
در زمینه های مختلف برنامه داریم و امیدواریم در سال جاری آغاز خوبی داشته باشیم و نحوید بخش سال خوب تحصیلی است و کمبودها به مرور برطرف می شود.
نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ نیروی خوب وارد شده و سعی شده نیروهای بومی داشته باشیم.
دبیر ریاضی و فیزیک بومی از سایر شهرستان ها جذب کردیم. در سال جاری ۲۴ نفر سهمیه فرهنگیان داشتیم که ۷ نفر بومی جذب شدند و بقیه غیر بومی جذب خواهند شد.
علاوه بر نیروسازی تلاش می شود در بدنه اداره نیز ماندگاری به وجود آید و لازم است از نیروهای بومی استفاده شود. مدیران حسابداری، تعاون، فناوری و معاونت ها بومی و کارآمد شدند، گرچه بعضا همکاران برای پذیرش مسئولیت ها مقاومت می کنند.
از اول مهر کلاس تقویتی نیز آغاز خواهد شد. شهرستان اوز از نظر قرآنی در استان اول است که برنامه آغاز شده و در پایان مهر جشن حافظ های قرآن با همکاری مجتمع علوم دینی برگزار خواهد شد.
از نظر جذب تجهیزات وقتی مراجعه کردیم گفتند اوز خیر دارد اما پیگیری کردیم اوز از شهرستان های اولویت دار محسوب شده است که قول مساعدت دادند و با ۹۰ درصد درخواست ها در سفر استاندار موافقت شده که ۱۵ اسپلیت تحویل می شود. تجهیزات مدارس شبانه روزی نیز تحویل شده که جمعا بالغ بر یک میلیارد تومان است که فرماندار محترم در این زمینه کمک زیادی کرده اند.
در ادامه به ترتیب پرسش ها به شرح زیر مطرح و پاسخ داده شد.
ابراهیم احمدی مدیر مسئول اوز امروز:
۱-برای ارتقای رتبه کنکور دانش آموزان شاغل به تحصیل در شهرستان که وضعیت مناسبی ندارد، چه برنامه ای دارید؟
۲- همچنان شاهد خروج روزانه دانش آموزان اوزی برای تحصیل در شهرهای همجوار هستیم، در این خصوص چه نظری دارید؟
۳- مدتی قبل اعلامشد برای بهسازی مدارس اعتبار محرومیت زدایی اختصاص داده شده، آیا این بودجه جذب شده است؟
رضایی: آموزش و پرورش وظیفه اش تا پایان دوران تحصیلی است و کنکور وظیفه آموزش و پرورش نیست. خانواده وآموزش و پرورش در این مسیر باید با هم کمک کنند. از ما راهکار و برنامه می آید و از خانواده هزینه است. در تابستان در مدارس یادگاری و احمد پور کلاس تقویتی برگزار کردیم و ۳۵ میلیون تومان هزینه شده و قرار شده از آخر مهر ماه نیز کلاس های تقویتی ادامه یابد و از هر دانش آموز ۱۰۰ هزار تومان دریافت می شود. در شهرهای دیگر برای فرزندان خانواده ها ۵۰ میلیون تومان هزینه می کنند. در کنکور رقابت است و دانش آموز اوزی توان رقابت با شیرازی ندارد.
برخی برای ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان و نمونه مردمی پذیرفته می شوند، و باید به آن مدارس مراجعه کنند. برخی خانواده ها نیز رقابتی برای تحصیل فرزندان را به شهرهای دیگر می برند اما دبیران اوز بسیار با سواد هستند و در شهرهای مجاور تدریس خصوصی دارند. عرفان احمدی در دبیرستان احمدپور تحصیل کرده و از دبیران زبان، ریاضی، عربی و فارسی رضایت داشته است.
بودجه محرومیت زدایی هنوز به اداره آموزش و پرورش اختصاص داده نشده است.
مسعود باقرزاده مدیر مسئول اوز خبر:
۱– بسیاری از دانش آموزان کارنامه خوبی داشته اما برای کنکور آموزش و پرورش کمکی نکرده و برنامه ریزی ضعیف بوده است و برخی از دانش آموزان حتی مجاز نشده اند.
۲-چرا تعداد دانش آموزان در کلاس ها بالغ بر ۳۰ نفر هستند و بعضا با اتباع ادغام هستند؟
۳-چرا فضای کتابخانه، کتاب، رفاهی و خدماتی ورزشی مدارس ضعیف است؟
رضایی: نرم کلاس برای تشکیل ۲۲ نفر و حداکثر آن ۴۰ نفر است. سامانه سیدا مشخص می کند هر کلاس چند نفر و چند تا معلم داشته باشد. برخی کلاس ها کوچک است و باید نقشه نوسازی اصلاح شود و گفته شده تعداد دانش آموزان کمتری برای کلاس ها بپذیرند.
برای تقویت دانش آموزان نیز برنامه هایی داریم که قبلا مطرح شد و سعی می شود دانش آموزان اتباع نیز سازماندهی شوند.
عبدالرحمن صالح خبرنگار پایگاه پیام دانش:
۱-درصد قبولی امسال نسبت به سال قبل چگونه است؟
۲-آیا امکان اختصاص مدرسه جداگانه اتباع وجود دارد؟
۳-چه برنامه ای برای تحول آموزش و پرورش دارید؟
رضایی: در خصوص مقایسه درصد قبولی در دانشگاه ها هنوز آمار منتشر نشده است.
برای تحصیل دانش آموزان اتباع نیز برنامه داریم.
رویکرد ما آموزش محور است و از هفته پایانی مهر کلاس تقویتی داریم و چند دبیر مجرب نیز برای مقطع ۲ دبیرستان آوردیم.
گلی برازنده از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی:
۱- آیا در مدارس زنگ هنر وجود دارد؟
۲-برنامه ای برای همکاری مدارس با انجمن های خانه فرهنگ دارید؟
رضایی: فعالیت های فرهنگی و هنری را در قالب کانون می توان انجام داد.
کتاب هنر پاسخگوی نیاز دانش آموز نیست. و آماده همکاری با برنامه های فرهنگی هستیم و می توانیم فضا را در اختیار قرار دهیم تا برنامه های فرهنگی و هنری به اجرا در آید.
حمیرا نامدار از پسین اوز:
۱-در باره رشته دانشگاه فرهنگیان توضیح بیشتری بدهید.
۲-تفاوت معلم ها نقش زیادی در آموزش و تربیت دانش آموزان دارد.
رضایی: تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تبدیل شده است. دانشگاه فرهنگیان محلی است که دانشجویان ۴ سال روش های مختلف تدریس فرامی گیرند و بهترین مکان برای تامین نیرو است. اوز در پذیزش دانشگاه فرهنگیان سهمیه دارد و باید در باره این رشته و آزمون های استخدامی اطلاع رسانی شود تا استقبال بیشتری بشود و نیروی ماندگار تامین شود.
محمد رفیع راوند از سایت موزه مردم شناسی اوز:
۱-برای افزایش مدیران بومی در آموزش و پرورش چه برنامه ای دارید؟
۲-برای همکاری بیشتر با موزه مردم شناسی برنامه ای دارید؟
رضایی: نیروهای علاقه مند وقتی در مسئولیت قرار بگیرند وظایف سازمانی را بهتر انجام می دهند. از بسیاری از نیروها برای پذیرش مسئولیت درخواست شده اما متاسفانه نپذیرفتند.
برای همکاری با موزه و بازدید آمادگی داریم.
در اوز قله سازی نشده ورسانه نقش دارند. قهرمان سازی بسیار خوب است و موجب می شود از قبل قهرمان ها، قهرمان دیگر ساخته شود. با مفاخر، آثار تاریخی باید بیشتر مطرح شوند.
عبدالعزیز خضری مدیر مسئول پیام دانش:
۱-برای معرفی قهرمان ها تلاش شده است اما بعضا نمی پذیرند. آیا همچنان معتقدید مردم در ضعف آموزش و پرورش مقصر هستند.
۲- ارتباط شما با مردم چگونه است.
۳-مدیران اجرایی شهرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ من خودم در مسئولیت های مختلف بودم.
رضایی: قبلا هم نگفتم مردم در این ضعف به تنهایی مقصر هستند بلکه والدین می توانند در پیشرفت تحصیلی پیگیر و موثر باشند.
در این ۶ ماه از مردم اوز نگفته ام. از احترام و برخورد خوب مردم شرمنده می شوم و به خودم می گویم باید تلاش مضاعف کنم.
برخی مدیران خلاق هستند و ذاتا مدیر هستند که این گونه مدیران باید تقویت شوند. برخی بی تفاوت هستند و برخی نیز مدیر نیستند.
احمد خضری مدیر مسئول پسین اوز:
۱- آمار دانش آموزان و پرسنل اعلام کنید.
۲- آیا با کمبود نیرو هم روبرو هستید؟
۳-برنامه شاخص شما برای سال جدید چیست؟
۴-نظر شما در باره مدارس غیر دولتی چیست؟
رضایی: پارسال تعداد دانش آموزان ۷ هزار و ۴۳۲ نفر و امسال حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر هستند. تعداد پرسنل هم ۵۲۲ نفر است. تعداد آموزشگاه در شهرستان نیز ۶۲ تاست.
در مقطع ابتدایی کمبود نداریم. در مقطع متوسطه اول درس علوم تجربی و در مقطع متوسطه دوم در فیزیک وزبان خارجه مرد کمبود داریم که تلاش می کنم از طریق اضافه تدریس جبران کنیم.
برنامه شاخص ما این است که دانش آموزان ترک تحصیل نکنند و به دیپلم برسند و بیشترین تمرکز بر سال دوازدهم است تا ۷۰ درصد دانش آموزان از دبیرستان فارغ التحصیل شوند.
مدارس غیر دولتی بار بخش زیادی از بارهزینه ها را از روی آموزش و پرورش برمی دارد. امروز از مدارس مهروماه کرانی، آفرینش و سعادت بازدید داشتم که برنامه های جذب دانش آموز و هزینه ها را خود پرداخت می کنند اما ما نباید از نظارت بر آن ها غافل باشیم. پیشنهاد می کنم برای راه اندازی مدرسه غیر انتفاعی مقطع متوسطه دوم نیز اقدام شود.
این نشست ۲ ساعت به طول انجامید و در ساعت ۱۴ پایان رسید.
لینک کوتاه:
*اگر صدسال به انتظار بشینیم آموزشوپرورش نظیر ایام تیمناک و امین کمالی و زارع و محمدشریف کرامتی به اوز برنمیگردد*
*یادشان بخیر آن روزگار*
جناب امیرپور واقعا درست فرمودید آموزش و پرورش اوز از پای بست ویران است آقایان مسئول در بند نقش ایوان هستند. سوالی از جناب رضایی رییس محترم اداره اگر کنکور وظیفه ی شما نیست چرا پول بی زبون را به باد فنا می دهید شما فرمودید ۳۷ میلیون هزینه ی کلاس هایی کردید که تابستان دردبیرستان یادگاری برگزارشده . به پیشنهاد مدیر این آموزشگاه دبیرانی از لار برای تدریس آورده اید آنهم با هزینه ی گزافی که پرداخت کرده اید اولین جلسه در کلاس درس از دانش آموزان پرسیدم کلاس هایی که شرکت کردید چطور بود ؟راضی بودید یانه ؟درجواب… ادامه »