کاهش دانشگاههای غیردولتی در دستورکار دولت/۳۳۰ دانشگاه و موسسه به ۲۰۰ دانشگاه میرسد
گزارش خلاصه شده است خوانندگان در صورت تمایل به اصل خبر پایگاه خبری خبرآنلاین مراجعه کنند.
کمیسیون ماده ۹ ذیل شورای گسترش آموزش عالی، بررسی های دقیق و کارشناسی در این خصوص انجام می دهد. البته اصل ۴۴ قانون اساسی و توجه به بخش خصوصی در این ساماندهی به طور کامل مدنظر است، اما نه اینکه موسسه آموزش عالیِ خصوصی از کیفی بودن و مدار قانون خارج شود.
مشاور وزارت علوم گفت: ساماندهی دانشگاههای غیردولتی در کمیسیون ماده ۹ وزارت علوم پیوسته و مداوم در حال انجام است. غیردولتیها اگر از چارچوب ها و استانداردهای آموزشی مربوطه عدول کنند، بلافاصله در کمیسیون ماده ۹ تعیین تکلیف و ممکن است لغو مجوز شوند.
به گزارش خبرآنلاین، حمایت طولانی مدت وزارت علوم از دانشجویانی که رشتههای علوم پایه را انتخاب کنند، مأموریتگرا کردن دانشگاههایی که در مناطقی خاص از کشور مستقر هستند، کاهش تعداد مراکز آموزش عالی غیردولتی به زیر ۲۰۰ موسسه، خاص و عام کردن وظایف و مأموریتهای دانشگاهها و حمایت از دانشجویان استعدادهای درخشان به عنوان زیرنظامهای سند ۹ گانه آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.
انحلال غیردولتیهای متخلف
علیزاده درباره ساماندهی دانشگاه های غیردولتی به چند نکته اشاره کرد و افزود: ساماندهی دانشگاه های غیردولتی در کمیسیون ماده ۹ وزارت علوم پیوسته و مداوم در حال انجام است. غیردولتی ها اگر از چارچوب ها و استانداردهای آموزشی مربوطه عدول کنند، بلافاصله در کمیسیون ماده ۹ تعیین تکلیف و ممکن است لغو مجوز شوند.
مشاور وزارت علوم همچنین از لغو مجوز تعداد زیادی از مراکز آموزش عالی غیردولتی در سال جاری خبر داد و تأکید کرد: تعدادی از مراکز آموزش عالی غیردولتی، تعیین تکلیف و تعداد زیادی هم به دلیل خروج از استانداردها لغو مجوز شدند. وزارت علوم به عنوان رگولاتور و تنظیم گر، از این دانشگاه ها انتظار دارد آنچه را که درباره استانداردهای آموزشی مصوب شده است، به صورت دقیق رعایت و مورد توجه جدی قرار دهند.
کاهش غیردولتیها به زیر ۲۰۰ دانشگاه و موسسه
عضو هیأت علمی دانشگاه قم در پاسخ به این سوال که بر اساس آخرین اخبار، تعداد مراکز آموزش عالی غیردولتی به حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ می رسید و در ساماندهی به چه تعداد می رسد، اظهار داشت: این تعداد در ساماندهی به زیر ۲۰۰ موسسه آموزش عالی قوی، توانمند و با کیفیت در حوزه آموزش عالی کاهش می یابد.
علیزاده درباره گوشه ای از تخلفات موسسات آموزش عالی غیردولتی، بیان کرد: این موسسات با دریافت مجوز از وزارت علوم و ثبت فعالیت شان در فرایندهای اداری، مطابق با مقررات موجود و از طریق آزمون سراسری دانشجو می پذیرفتند. اما آئین نامه ها، مقررات و امور کیفیت بخشی را به دقت و طبق ضوابط در موسسه رعایت نکردند.
وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۹ ذیل شورای گسترش آموزش عالی، بررسی های دقیق و کارشناسی در این خصوص انجام می دهد. البته اصل ۴۴ قانون اساسی و توجه به بخش خصوصی در این ساماندهی به طور کامل مدنظر است، اما نه اینکه موسسه آموزش عالیِ خصوصی از کیفی بودن و مدار قانون خارج شود.
مشاور معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: وزارتخانه با موسسه هایی که فرزندان کشورمان را با آموزشهای بیکیفیت مواجه ساخته و فقط نگاه به کمیت گرایی داشته باشد به صورت قانونمند و وفق ضوابط مقابله میکند.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم درباره اقداماتی که در ساماندهی مراکز آموزش عالی دولتی صورت گرفت، به برخی نکات اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات خوبی در برخی از ساماندهیها بر اساس مستندات ارایه شده و عواملی مانند فقدان عضو هیأت علمی استاندارد صورت گرفت. البته در یک منطقه به دانشگاهی مأموریت حوزه کشاورزی داده شد اما به دانشگاه دیگری در همان منطقه این مأموریت اختصاص نیافت. این در حالی است که باید بر اساس آمایش منطقه ای حرکت شود و پتانسیل مناطق مختلف در ماموریت دانشگاه های آن مناطق، لحاظ شود.
لینک کوتاه:
خبر خوشی است و این تصمیم میبایست خیلی سالها پیش از این گرفته میشد هرچند مشخص هم نیست چنین برنامه ای اجرا شود چون دانشگاههای خصوصی با شعباتشان مثل قارچ در شهرها خودنمایی میکنندو برای داشتن دانشجو مدرک بی محتوا میدهند وتعداد پرشمار از مدیران وافراد بیسواد البته با عنون دکتر ومهندس ودرآینده نه خیلی دور پروفسور روانه جامعه کردند از این آقای مشاور تقاضا دارم اگر در حرفهای خود صادق ومصمم هستید طی یک لایه ۳فوریتی از تصویب مجلس بگذرانید تا بلافاصله اجرایی شوند اگر حقیقتآ بفکر علم ورشد فکری جامعه وتوسعه کشور هستید باوجودیکه همه میدانیم صاحبان این… ادامه »
زیاد به این حرفها دلخوش نباشید. اگر چندتا ازاین دانشگاههای بی کیفیت هم تعطیل شود بازهم چند مثل آنها تاسیس میشود اصولا اوضاع آموزش. عالی در ایران بسیار ضعیف وبی کیفیت شده است و دکتر ومهندس. که کتاب نخوانده اند هم فراوان تحویل داده و بازهم خواهند داد در اطراف خودمان هم ازین دانشگاهها زیاد است
بعید میدانم چنین پروژه ای بتواند راه بجایی ببرد مگر بخواهند رقیب را را ازصحنه بیرون کنند که دراین حالت از این در بیرون میرود واز دریچه داخل میشود